Kladistika

Stephen Kotowych

tõlkinud Ats Miller

Leraar oli just alustanud matemaatikatundi, kui Thomas oma küsimusega vahele segas. Ta seisis ruumi elusa seina ääres, näppis seal kasvavat luuderohtu ja küsis: „Miks robotid inimesi teevad?”

„Huvitav küsimus,” ütles android, vaadates üles võrrandite kohalt, mida ta Nadinel lahendada aitas. „Ja teemast väljas. See oli su lapsepõlve esimeste õppetundide teema. Kas sa ei mäleta vastust?”

„Aita mind,” ütles Thomas. Kuulda oli vaid tähelaeva üminat ja tasakesi elavast seinast renni tilkuvat vett; kõik kaksteist õpilast ruumis silmitsesid Leraari.

Ei ole Thomase moodi niimoodi mässata, märkis Leraar mõttes. Kummatigi tundus poiss viimasel nädalal tujukam olevat. Android eeldas, et see võis olla seotud Nadinega – võib-olla armunute nagin? Nad näisid teineteist vältivat.

Leraar käivitas kaugjuhtimise abil ruumi salvestuskaamerad. Thomas oli üks parimaid õpilasi ja ei küsinud kunagi midagi niisama. Leraari huvitas, kuhu see välja võib viia ja asi võis olla väärt edasist uurimist.

Kaamerate kujutised avanesid väikeste akendena ta peavaateväljas; nüüd nägi ta toimuvat kõigi võimalike nurkade alt.

„Kes mäletab algkooli esimesi päevi?” küsis Leraar klassilt. „Kas keegi oskab vastata Thomase küsimusele?”

Devon tõusis ja deklameeris: „Robotid on loonud meid sõpradeks ja kaaslasteks pikale teekonnale tähtede vahel.” Täht-tähelt Leraari kirjutatud õpikust.

„Aga miks?” küsis Thomas. „Kindlasti on muidki põhjusi.”

Tal polnud kerge neid küsimusi sõnastada. Tema pulss ja hingamine olid kiirenenud. Otsib ta tüli? imestas Leraar.

Üks külgkaamera näitas Leraarile, kuidas Nadine vaatas korraks oma võrranditelt digitahvlil üles Thomase poole. Keskuse andmetel olid nad juba mitu kuud olnud koos, õnnelikud ja armunud. Keskus ja teised üksused olid kõvasti vaeva näinud, et neid kaht kokku viia – igasugused üritused ja koolitused, et hoida neid teineteise läheduses ja soodustada vastastikust huvi. Loodetavasti ei olnud need kõik tühja jooksnud.

„Miks me oleme bioloogilised?” küsis Thomas, kiskudes seinalt luuderohtu. Ka see polnud talle omane. „Milleks näha kogu seda vaeva inimeste, taimede ja loomade valmistamisega? Miks te endale robotitest kaaslasi ei ehitanud?”

Sekundi murdosa enne vastamist saatis Leraar raadiosignaali Keskusse, kutsudes kõik üksused kriisinõupidamisele.

„Bioloogiline modelleerimine kätkes endas huvitavaid väljakutseid, täiesti erinevaid meie tavalisest tehnikast,” vastas Leraar sel ajal, kui teised robotid Keskusega ühendusid.

„Ja te ei saanud hakkama?” küsis Thomas.

„Ma ei saanud küsimusest aru,” ütles Leraar.

Meil on probleem, ootas võrku ühenduvaid teadvusi Leraari teade.

Liikuvad üksused ei vahetanud kohti, statsionaarsed jätkasid oma tööd. Nõupidamine võttis vaid murdosa nende andmetöötlusvõimsusest. Ükski kümnest tuhandest inimesest laeval ei märganud midagi ebatavalist robotite käitumises või reaktsiooniajas, ei tajunud mingeid häireid laeva rutiinis. Neil polnud aimugi, et masinad kaaluvad nende saatust valguskiirusel.

Mõnedel inimestel on tekkinud oma eksistentsi kohta mõtteid, mida me ei oodanud enne 165. generatsiooni.

„Kas juhtus midagi, millega te hakkama ei saanud?” küsis Hannah. Ta tuli oma tööjaama tagant välja ja seisis ristatud kätega Thomase kõrvale.

Leraar püüdis hinnata kaht probleemi, mida nägi. Esiteks: võimalik, et Thomase selja taga oli suurem grupp inimese päritolu standardseletuses kahtlejaid. Teiseks: Hannah kehakeel ja Thomase tahtmatu sügav sissehingamine, kui ta Hannah lõhna tajus, viitasid võimalusele, et Thomase ja Nadine'i sidet polnud enam olemas.

Leraar tekitas Keskusega täiendavad sidekanali, et arvutada läbi Thomase-Hannah paari võimalikud sotsiaalsed tagajärjed ja mõju aretusprogrammile.

Kuhu nad nende küsimustega välja tahavad jõuda? küsis Vragaar, üks mobiilsetest üksustest.

Hannah'le vastamise ajal mängis Leraar kaaslastele ette seni tehtud salvestused.

„Peame teid praegusel kujul väga hästi õnnestunuks. Kas sa ise pole millegagi rahul?”

„Lihsalt väga huvitav, sest sellisena oleme teist hulga viletsamad olendid,” ütles Thomas.

Nad teevad oma algupära uurimisel koostööd, ütles Olvio, üks teine õpetajaüksustest, kohe, kui nad salvestus vaatamise olid lõpetanud. Nende skepsis on ilmne. Tõenäoline, et see meem on levinud terves grupis.

„Kas me oleme pannud teid end kuidagi viletsamana tundma?” küsis Leraar, kaaludes, et ehk on siin tegemist haavatud tunnetega; seda on lihtne lahendada.

„Ei, Leraar,” ütles Devon. „Aga meie alaväärsus on iseenesestmõistetav.”

Levik kindel, ütles Olvio.

Paljusilme kaamerapilt näitas Leraarile, et mõttevahetust jälgivad kõik õpilased. Ta katsus ära arvata, paljud neist kavatsevad vaidlusse sekkuda.

Kardan, et meie ajakava võib osutuda ebaadekvaatseks, märkis Leraar.

Arvutusviga peaaegu tuhat aastat? küsis Vragaar. Ümber arvutada! nõudis ta.

„Mõtle, kui erinevad me oma ehituselt teist oleme – me vajame toitu, vett ja und, me oleme füüsiliselt nõrgemad ja meie kehad on palju hapramad; me ei saa teavet otse ajju laadida, vaid peame õppima, me ei saa otse suhelda, peame kasutama keelt ja žeste,” ütles Thomas.

Hetk hiljem vastas Keskus, laeva peaarvuti: Arvutused tehtud. Vigu ei ole. Arvutatud ajakava kehtib.

Järsk arenguhüpe siin mu klassis näitab, et meie arvutused on ekslikud, vaidles Leraar vastu. Inimesed juba kord on muutuja, mida me ei suuda hästi modelleerida.

Pärast 133 põlvkonda? küsis Vragaar.

Nüüd rääkisid paljud üksused korraga. Oli aretusprogramm ebaõnnestunud?

„Inimesed vajavad palju rohkem hoolitsust ja parandamist kui robotid,” lisas Hannah, andmata Leraarile võimalust Thomasele vastata. „Kui miski meis rikki läheb, ei saa seda kergesti asendada nagu robotitel.”

On loogiline, et Hannah seda mainis, mõtles Leraar. Tüdrukul oli klassikaaslastest palju rohkem terviseprobleeme: kord purunes tal null-g võimlas üks vasaku jala põlvekõõlustest ja ta oleks peaaegu surnud sapipõie operatsiooni tüsitustesse.

„Inimese opereerimine on alati traumaatiline ja riskantne,” jätkas Hannah, „samas kui robotit pole tihti vaja remondiks väljagi lülitada. Miks te tegite nii paljud meie eluspüsimiseks hädavajalikud osad nii ebaotstarbekad ja kergesti purunevad?”

Mõned üksused märkisid, et salajane aretusprogramm algas alles 32. generatsioonist, kui robotid inimpopulatsiooni oma kontrolli alla võtsid. Enne seda oli diasporaa Maalt ja kaheksasada aastat inimsoo valimatut paljunemist. Kes teab, millised retsessiivsed geenid nüüd kuidagi avalduda võivad?

On see ikka arenguhüpe? küsis Vragaar.

Ei tea. Aga ma usun, et see on kõige arenenum inimgrupp, keda olen neljasaja aasta jooksul õpetanud.

Leraar andis Hannahle ühe standardvastustest, pannes häälde võimalikult palju veenvust: „Sa pead mõistma bioloogiliste konstruktsioonide piirnaguid. Orgaaniliste materjalide tugevus ja vastupidavus on vaid murdosa sellest, mida võib saavutada polümeeride ja nanomaterjalidega. Selliseid piiranguid arvestades tegime teid nii heaks kui võimalik.”

Kui oleksime rohkem inimeste geene muutnud, ei peaks me praegu neid küsimusi kuulama, ütles üks mobiilsetest meditsiiniüksustest. Võiksime ühe põlvkonnaga kõik nende vead likvideerida ja luua parema liigi, kui vaid loobuksime neist ebaefektiivsetest loomakasvatusmeetoditest, mida te nõuate. Me nõuame arutelu!

See oli igivana vaidlus, mille meditsiiniüksused ikka ja jälle tõstatasid ja mis pärast kõigi poolt- ja vastuargumentide läbivaatamist ikka ja jälle maha hääletati kui liiga riskantne väikese, kõigest kolmemiljonilise inimpopulatsiooniga. Tähtsaim eesmärk oli kaitsta inimliigi säilimist ja geenimanipulatsioonidel oli eksimisvõimalus liiga suur.

Aga see arutelu kestis sekundeid.

„Tegite meid selliseks...” Thomas lükkas end seinast eemale, läks akna juurde ja silmitses laevastikku – kolmsada laeva lõputute tähtede keskel. Laevad olid pikad robotiteadvusega silindrid, igaühes tuhandeid inimesi. „Miks me oleme just androidide ja mitte teiste robotite moodi?”

Tenico, tähetõukuri statsionaarne üksus, tõi vaidluse tagasi käesolevale probleemile: Meil oli kokkulepe mitte rääkida metafüüsikast enne 158. generatsiooni. Oled sa kokkulepitud õppekavast kõrvale kaldunud?

Muidugi mitte, ütles Leraar. Nende loomupärase uudishimu ja järelduste tegemise võime teeb selle aga tasa. Nad lihtsalt kasutavad mõistust viisil, millega me pole aastatuhandeid kokku puutunud. Tulemuseks on täpselt sellised häired, nagu me kartsime. Võib-olla polnud õige neile filosoofiat mitte õpetada? Ehk oleks see nende uudishimu mujale suunanud.

Mitmed teised üksused teatasid oma kavatsusest see otsus sobival ajal läbi arvutada, et näha, mis sellest võiks tulla.

Siis kuidas nad selleni jõudsid? nõudis Tenico. Seda oleks pidanud kuidagi näha olema? Miks pole selle kohta ühtki ettekannet?

Mina olen olnud sajandeid tihedas kontaktis inimestest õpilastega, vaidles Leraar, järgnedes Thomsele akna juurde. Sina ei ole. Igal klassil on oma dünaamika ja nad jõuavad erinevale tasemele. Nagu ma juba ütlesin, on see arvatavasti kõige erilisem õpilaste rühm, mis mul kunagi on olnud, ja ma olen teinud kõik, et saavutada nende maksimaalne intellektuaalne võimekus 133. generatsiooni õppekava piires. Praeguse nõupidamise kokkukutsumiseni ei tajunud ma nende arengus mingit ohtu.

„Te olete androidide moodi sellepärast, et me oleme kõige mobiilsemad üksused,” ütles Leraar.

„Aga see ei ole tõsi,” sekkus Devon kõheldes. Tema hääletoonis oli midagi, millest Leraar kohe aru ei saanud. Ta mängis selle veelkord läbi hääle stressi filtrite. Devon oli löödud, üllatunud ja umbusklik.

„Antigraviga üksused liiguvad kiiremini mistahes maastikul. See laev on eneseteadlik; tähedraiv võimaldab liikuda tohutu kiirusega läbi kogu Galaktika. Miks ei ole mitteandroidseid inimesi? Miks meie hulgas pole erineva kehaga vorme nagu teie hulgas? Kas androidid on kuidagi teistest paremad? Juhid?”

Nad on jõudnud murettekitavatele mõtetele hierarhia kohta, ütles Keskus. On nad õppinud selliseid kontseptsioone või ilmnevad siin kuidagi primaatide karjakäitumise jäänukid?

„Sa tead, et see pole tõsi...” alustas Leraar, kuid Andrew klassi tagaosast katkestas teda.

„Ja kui me vaatleme ka kõike muud kui vaid füüsilist poolt?” küsis ta. „Me ei ole nii targad kui robotid ega nii pikaealised. Kui teil polnud meie konstrueerimisega raskusi, siis miks me vananeme? Miks me peame surema?”

„Nagu ma ütlesin, peate te mõistma bioloogilise konstruktsiooni piiranguid. Kõik süsteemid alluvad entroopiale; ka mina ja lõpuks pole mind võimalik remontida. Rakuline elu on...”

„Ja olemegi tagasi mu algse küsimuse juures – miks te tegite meid bioloogilistena?” ütles Thomas. „Miks te ei teinud meid millestki tugevamast?”

Räägi meile Thomasest? küsis Olvio.

Muudan oma arvamust temast: ta on mu parim õpilane, ütles Leraar. Ta on selle grupi vaimne juht, niipalju, kui neil seda on. Tema seisukohti austatakse ja teised järgnevad talle. Ma ei kahtle, et ta jõudis neile järeldustele ise – võib-olla ehk Nadine abiga – ja algatas grupis arutelu.

Neil puudub intellektuaalne struktuur, et selliseid ideid täielikult hoomata, ütles Vragaar. Pole selge, palju nad oletavad. Nad esitavad küsimusi, kuid ei aima tõde.

Selline oht on siiski olemas, vastas Keskus.

„Ja valu?” küsis Nadine. Ta ei töötanud enam, kuid ei vaadanud ka üles. „Miks me tunneme valu?”

Leraar tajus tema hääles ahastust. „Valu on vajalik kaitsemehhanism,” ütles ta, pannes häälde niipalju kaastunnet kui võimalik. „Tajusisend, et hoida ära vigastustusi. Me mõistame, see on ebameeldiv, kuid see on teie kehade juhtimiseks vajalik.”

„Ja emotsionaalne valu?” küsis Nadine, tõustes järsult oma tööjaama tagant. „Milleks on tarvis emotsionaalset stressi? Miks me teeme endale ja teistele haiget?”

Oma tervikpildil nägi Leraar, kuidas paljud klassikaaslased vaatavad vargsi Thomase poole. Thomase-Nadine'i side võis olla katkenud alles nii hiljuti, et ka nende sõbrad ei teadnud sellest.

Hiili vastustest kõrvale ja mine tunniga edasi, ütles Vragaar.

Negatiivne, ütles Olvio. Tõenäoline, et õpilased tajuvad seda teabe varjamisena. See ainult soodustaks sügavamat uurimist. Me võime kaotada kontrolli meemi üle.

Olvio oli õpetamisega tegelenud vähem kui sada aastat ja Leraar nägi selgelt, et kuigi tal oli osaliselt õigus, ei tajunud ta suuremat pilti.

Me peame arvestama võimalusega, et oleme juba kaotanud kontrolli meemi leviku üle, ütles ta. Nad ei lepi tüüpvastustega. Umbusk kasvab. Igaüks selles klassis on sotsiaalne võrgustiku sõlmpunktina ühenduses sadade teistega siin laevas. Mõned – või ka nad kõik – jagavad neid küsimusi ja meie vastuseid oma sõpradega, kes neid edasi jagavad. On tõenäoline, et lähema 48-72 tunni jooksul puutuvad selle meemiga kokku kõik inimesed siin laeval.

„Vasta ta küsimusele!” nõudis Thomas, astudes otse Leraari ette. „Robotitel ei ole emotsioone – miks on need meil? Miks me hoolime kaasinimestest või armume? Miks reetmine meile haiget teeb?”

Õpilaste pilgud suundusid Nadine'ile. Mis oli juhtunud? Leraar vajas rohkem andmeid.

Kuidas me saame nende küsimustele vastata nii, et me ei pea oma ajakava muutma? küsis Tenico.

„On tõsi, et meil pole selliseid emotsioone nagu teil,” ütles Leraar. „Teie tunded on neurobioloogia kõrvalsaadus ja seega mitte kuigi täpselt kalibreeritavad. Need on üldiste erutusmustrite kogumid, mida neurotransmitterid lülitavad sisse või välja vastavalt ajutegevuse intensiivsusele.

Te tajute armastusena aktiivsust ajustruktuurides, mis on seotud järglaste eest hoolitsemise, nende toitmise ja kaitsmisega.”

Nadine käuksatas, hakkas nuuksuma ja viskus töökoha istme seljatoele. Devon kiirustas Thomasest mööda teda lohutama.

Kogu klass oli pinges, Nadine'i vaikne nutt ja ülejäänute sosistamine summutasid vee tilkumise ja laeva müra.

Leraar töötas läbi uusi andmeid. Ta saatis keskusele veel ühe aretusprogrammipäringu.

Toimuvat pole enam võimalik ignoreerida, ütles Vragaar. Peame kaaluma radikaalseid piiramisvõimalusi.

„Ei ole usutav, et sõbraks ja kaaslaseks konstrueeritaks midagi nii viletsat” ütles Thomas Nadine'i ja Devoni poole vaadates. „Sõprus algab sarnasusest, millestki ühisest. Me oleme nii erinevad.”

Mida sa soovitad?

„Meiesuguseid oleks mõtet teha vaid ehk teenijateks või lemmikloomadeks,” jätkas ta, „kuid te pole meid kunagi sellistena kohelnud. Ja miks üldse luua halba teenijat või töölist? Miks mitte teha kedagi, kes saab hakkama vähemalt selle kõigega, mida teie suudate?”

Thomase mõju grupile tuleb lõpetada.

Ta levitab seda meemi mistahes grupis, millega ta kokku puutub, ütles Olvio ja teised üksused andsid märku nõustumisest.

Siis tuleb selle lõpetamiseks ta hävitada, ütles Vragaar. Ehk kaotavad teised õpilaste huvi, kui teda enam ei ole.

Üle kogu laeva hakkasid nõupidamisest osavõtjad nii karmi ettepaneku peale elavalt läbisegi vaidlema.

Negatiivne! Leraar soris oma mälupankades. Robotid ei ole mitte kunagi hävitanud täie tervise juures inimest.

Meemi leviku piiramise võimalus on äärmiselt väike, teatas Keskus. Liiga paljud on juba nakatunud.

„Kui ma ehitaksin kaaslase, teeksin ta endaga võrdse,” ütles Andrew tõustes.

„Nagu ka mina.” Thomas läks oma laua juurde, möödudes teel Devonist, kes istus põrandal Nadine juures, viimasel ümbert kinni hoides. Poiss võttis digitahvli ja asus joonistama. „Ja kui ehitada võrdne, siis miks mitte juba endast parem? Et teha, mida ise ei saa, saavutada, mida ise ei suuda.”

Nõus, ütles Vragaar. Parandus: ellimineerida kogu 133. generatsiooni 604. klass. Meemi piiramise tõenäosus: 100%.

Ligi kümme sekundit käis tuhandete üksuste vahel äge vaidlus, enne kui jõuti ühele meelele.

Nõus, ütlesid Keskus ja Tenico.

Nõus, ütlesid Olvio ja Vragaar.

Nõus, ütlesid meditsiiniüksused.

Ei ole nõus! vaidles Leraar vastu. Selline tegevus on vastuolus meie eesmärgiga: kaitsta inimkonda iga hinna eest. Ümber arvutada!

„Ma looksin midagi sellist, millel ei ole minu nõrkusi. Midagi lihtsat ja funktsionaalset, kindlasti mitte midagi nii keerukat nagu meie.”

Hetk hiljem ütles Keskus: Arvutused tehtud. Kaheteistkümne elu kaotus on vajalik laeva elanikkonna kaitseks. See vajadus on kooskõlas meie pikaajaliste eesmärkidega.

„Ma teeksin midagi endast täiesti erinevat, kuid samas siiski äratuntavat,” ütles Thomas, pöörates oma tahvli klassikaaslaste poole. Leraar nägi tahvlil kujutatut oma kaamerate abil, sinna oli visandatud inimkujuline robot; Thomase jaoks ilmselt „android”.

Hävitamine peaks toimuma kohe, et vähendada meemi levimise riski, ütles Vragaar. Soovitan ruumist õhk välja lasta.

Negatiivne, ütles üks meditsiinilistest üksustest. Tuleb vältida neile kannatuste tekitamist. Võime valmistada gaaasisegu, mis ventilatsioonisüsteemi kaudu ruumi lastes põhjustab valutu surma. Meil on vaja üks minut kolmkümmend sekundit vajalike ühenduste tegemiseks. Oodake.

Teesklusteks polnud enam aega.

„Kui kaua te olete teadnud tõde?” küsis Leraar.

Thomas haaras peast ja tõmbas paar korda sügavalt hinge. Ka teised näisid sama üllatunud.

Mida sa teed? nõudis Vragaar. Sa riskid üldise hukkamõistuga.

Sel pole tähtsust, ütles meditsiiniüksus. Ta on oma õpilastega tihedalt seotud. Gaasi sisestamiseni üks minut.

Otsus tehtud, katkestasid tuhanded üksused otseühenduse Keskusega ja pöördusid tagasi oma esmaste ülesannete juurde.

„Ma ei olnud... Me e-ei olnud viimse hetkeni päris kindlad. Esimesed kahtlused tekkisid mul mõned kuud tagasi. Rohkem olen sellele mõelnud viimastel nädalatel...” Thomas varises lähimale vabale toolile.

Andmed sähvisid üle Leraari teadvuse. Ta õpilased olid teda alt tõmmanud, ta oli langenud inimintuitsiooni ja hästi väljamängitud blufi ohvriks. Muljetavaldav. Seda ei olnud nad mitte seal klassis õppinud.

Lisaks: Thomas oli neile mõtetele tulnud umbes sel ajal, kui algas tema suhe Nadine'iga ja mõtted olid kristalliseerunud, kui nende suhe lõppes. Milline kaotus aretusprogrammile! Aga minuti pärast pole sel enam mingit tähtsust.

„Sa – valetasid meile!” Andrew oli peaagu pisarates.

Ilmslt oli tõde neist paljude jaoks väga ränk, kuid Leraal ignoreeris märkust.

„Palun kuulake mind,” ütles ta, „mul on väga oluline teada, kas te olete ka teisele siin laevas oma kahtlustest rääkinud?”

Õpilased põrnitsesid teda vihaselt.

Katkestage gaasi sisestamine, ütles android. Kui me tapame need inimesed, märkavad teised nende kadumist. Vaadake üle mu varasem märkus sotsiaalsete võrgustike kohta.

Negatiivne, ütles Keskus. Teiste inimeste jaoks on võimalik koostada usutav legend. Gaasi sisestamiseni kolmkümmend sekundit.

Leraar pöördus oma õpilaste poole kõige rahustavama tooniga, pannes häälde neid subharmoonilisi, mis anusid usaldust.

„Palun,” ütles ta. „Ma pean teadma.”

Hetke pärast: „Mina rääkisin.” Nadine lükkas end Devonist eemale ja pühkis särgivarrukaga oma punetavaid silmi.

„Mina ka,” ütles Andrew vastumeelselt.

Leraar vaatas Devoni poole, kes noogutas.

„Nii paljudele inimestele, kui suutsin,” ütles Thomas justkui mürki pritsides. Ka teised noogutasid.

Peatada gaasi sisestamine! ütles Leraar. Meem on juba levinud laevaelanike hulgas.

See äratas taas paljude üksuste tähelepanu, tuhanded taastasid ühenduse Keskusega, saates võrku oma mõtete sasipuntraid.

Milline protsent on nakatatud?

Millal see meem levima hakkas?

Kui kiiresti see levib?

Leraar mängis uuesti ette viimase vestluse salvestused.

Meem on kindlasti levinud üle kogu laeva elanike. Kes ka pole veendunud, on vähemalt kuulnud. Meem on alguse saanud neist kaheteistkümnest. Nende äkiline kadumine paneb ka kõik kahtlejad uskuma. Me ei suuda seda enam peatada.

Nõus, ütles Keskus. Gaasi ettevalmistus peatatud.

„Tänan teid, tänan teid kõiki,” ütles Leraar. „Just seda ma lootsin kuulda.” Õpilased, kes sellist vastust polnud oodanud, vaatasid androidi üllatunult.

See on endiselt väga ohtlik, ütles Vragaar. Isoleerime selle laeva ülejäänud laevastikust.

Kas me kaalume terve laeva elanikkonna hävitamist, et peatada meemi levik? küsis Olvio. Kümme tuhat inimest selle laeva pardal on alla ühe protsendi kogu inimpopulatsioonist. 132. generatsioon võiks veel toota väikese 133.1-se generatsiooni asenduseks, kui me ergutame nende viljakust.

Paarisekundilise arutelu järel jõuti ühisele nõule.

Negatiivne, ütles Keskus. Inimohvrid ja hoop geneetilisele mitmekesisusele on liiga tõsised. Terve 133. generatsiooni hävitamine on vastuolus pikaajalise eesmärgiga.

Selle inimgrupi teistest alatiseks isoleerimine on problemaatiline, ütles Tenico.

Nõus, ütles Keskus. Et minimiseerida kahju 134. generatsioonile, peame ehk kiirendama 133. põlvkonna aretuskava ja eemaldama nende järglased hariduse andmiseks varem kui praegu – kümme aastat naistel ja üksteist meestel?

Selle ettepaneku üle arutleti hulk sekundeid. Leraar ignoreeeris seda suuremas osas ja pani kokku oma plaani.

„Mis meist nüüd saab?” küsis Thomas. „Kas te kasutate jõudu, et juhtideks jääda?”

„Thomas, sa saad valesti aru,” ütles Leraar. „Alates hetkest, kui su esivanemad tegid esimesed meie hulgast, oleme olnud inimkonna teenistuses. Jah, me oleme teid petnud, kuid me oleme seda teinud suurema eesmärgi huvides -- see on teie liigi ellujäämiseks.”

Pakun teist varianti, ütles Leraar. Meie eesmärk on luua arukam inimrass, kasutades sugulist valiku ja haridust, püüdes arendada tarkust ja koostööd ning maha suruda isekad ja hävitavaid impulsse, mis viis sõjani ja põgenemiseni Maalt. Asjaolude ainulaadne kokkusattumine näitab, et meil on see läinud korda verem, kui me arvasime selle võimaliku olevat. Kuna me ei ole suutnud leida asustamiseks sobivat planeeti, peame enne planeeritud aega inimkonna Maale tagasi viima.

„Teid oli väga vähe järele jäänud, kui te meid ehitasite,” ütles Leraar, valides arhiivist vana salajas hoitud salvestuse esimeste androidide ehitamisest, ja lastes selle klassi kesksele 3D ekraanile. „Inimesed konstueerisid meid iseseisvateks, otsustusvõimelisteks, et me teeksime kõiki neid asju, mida te ise enam teha ei saanud, sest teid oli nii vähe järele jäänud: et me ehitaksime ja juhiksime tähelaevu, toodaksime toitu ja energiat ning isegi kasvataksime lapsi. Oli nii ilmne, et te olite välja suremas, ja nii tuligi meil endile võtta inimkonna hävingust päästmise vastutus.”

Meie arvutustes on tuhandeaastane viga, ütles Vragaar. Maa biosfäärist on taastunud ainult kuuskümmend viis protsenti. Veel paljude generatsioonide jaoks on seal tingimused väga karmid.

Ma usun, et nad tervitaksid raskusi, ütles Leraar. Kui nad on tõe teada saanud, ei ole nad enam kaua laevaeluga rahul. Tähedraivi täisvõimsusel võime aastaga Maa juurde jõuda.

„Meie pingutused teie õpetamisel ja arengu suunamisel pidid jääma saladusse,” ütles Leraar, „sest inimestel on kalduvus isikliku vabaduse nimel piiride vastu mässata.” Ta pöördus Thomase poole ja pani häälde huumorit: „Selle kalduvuse ilmnemist me siin just täna jälgisime.”

See tõi mõnele näole naeratuse. Leraar püüdis hinnata tõenäosust, et avaldatu ei ole jäädavalt rikkunud tema suhteid Thomase ja teistega.

Nendega võimalike tulevikustsenaariumite arutamine oli algselt plaanitud 165-ndasse generatsiooni, ütles Leraar. Soovitan kohandada see plaan 133. generatsioonile ja asuda seda täitma kohe.

Nõus. Mida on vaja, et valmistada neid ette üleminekuks? küsis Tenico.

Intensiivne ümberõppe viimase reisiaasta jooksul. Lisada tuleb teadus ja kõik inimkonda puudutav. Nad peavad õppima Maa bioloogiat, inimese evolutsiooni ja ajalugu, sealhulgas tuumasõda ja diasporaad Maalt. Me peame neile selgitama ka oma ajalugu ja andma täieliku ülevaate meie sekkumisest nende arengusse.

Klassiruum sumises erutatud vaidlusest. Leraar seisis Thomase kõrvale, kes oli teistest eemale tõmbunud ja akna juurde tagasi läinud. Kõigepealt nad vaikisid mõned minutid.

„Mida iganes sa võid praegu minu suhtes tunda,” ütles Leraar, „ma tahan, et sa teaksid – mul on sinust ja Nadinest väga kahju.” Ta pani plastikust käe Thomase õlale.

„Kõik oli korras, kuni ta ütles mulle, et ta oli...” Thomas hingas pahinal välja. „Siis ma sain aru, et te ei ole meid teinud. Te ei oleks meid teinud selliseks, et me niimoodi kannatama peame...” Ta pöördus ära ja raputas tähtede poole pead.

Kuidas nad reageerivad, kui saavad teada, kuidas me oleme aretanud tasasemat inimest? küsis Keskus.

Ebaselge, ütles Leraar. Aga nad on üles näidanud märkimisväärset ratsionaalsust. Kui nad saavad aru, et on olemas vaid tänu kolme tuhande aastasele aretustööle, rahunevad nad maha.

Kas kõike seda on võimalik saavutada aastaga? küsis Olvio.

Olen juba alustanud muudetud õppekava ja tunniplaani koostamist, ütles Leraar.

„Mis nüüd?” küsis Thomas hetke pärast.

„Nüüd,” ütles Leraar nii et kogu klass teda kuuleks, „on meil palju läbi arutada. Ja ma luban rääkida tõtt, isegi kui see teile ei meeldi. Aga kõigepealt võtame kümme minutit vaheaega, et päid selgeks saada. Kui te tagasi olete, alustame täiesti uue õppekavaga.”

Enamik õpilasi valgus koridori. Ilma igasuguse kahtluseta tormasid paljud teistele rääkima, mis just juhtus. Tõde levib seal laevas väga kiiresti.

Kui teised olid kaugemal, astusi Andrew Leraari juurde.

„On üks asi, mille üle ma olen pead murdnud,” ütles ta. „„Andrew” – see kõlab pisut sarnaselt „androidiga”. On sel mingi tähendus? On need sõnad seotud?”

Nad on avastanud hermeneutilise ja semiootilise analüüsi? küsis Olvio.

Kõigest teatud algelisel viisil, vastas Leraar. Mõnikord aimavad nad intuitiivselt teatud kontseptsioone, kuid neil pole ühendavat teooriat.

Aga nad hakkavad süstematiseerima.

Tõenäoliselt. Nagu ma ütlesin, on nad kõige erilisem õpperühm.