USA ja Briti uudisteoseid

uudisteosed ja kordustrükid (aprill 2000)

Sissejuhatuseks

Käesolev on katse hoida elus jooksvat rubriiki, mille funktsiooniks on tutvustada Eesti ulmehuvilistele inglise keeleruumis möödunud kuul ilmunud ulmeraamatuid. Ehkki püüdluseks on tutvustada kõiki ühe kuu jooksul ilmunud raamatuid, panevad aja- ja muud piirid siinkohal päitsed pähe ning tulemuseks on vaid (loodetavasti küllalt esinduslik) valik ilmunust. Loodetavasti ei kipu siinse info põhjal keegi oma ostuotsuseid tegema, kui siiski, siis enamik (kui mitte 100%) raamatuid peaksid olema interneti kaudu tellitavad. Briti kirjastuste (Millennium, Orbit, Earthlight, Hodder & Stoughton, HarperCollins Voyager) puhul tasub külastada webisaite www.bookshop.co.uk ja www.amazon.co.uk, Ameerika poodidest nagu www.amazon.com ja www.barnesandnoble.com neid ei leia. Küll kehtib vastupidine -- briti võrgupoed on suutelised teid varustama ka USA kirjastuste toodanguga. Veel: läänemaailmas ilmuvad raamatud tavaliselt kolmes formaadis -- esiteks kõvakaanelised (hardback, hardcover), teiseks mass market paperback (taskuformaadis, mida siin oleme nimetanud pehmekaanelisteks), kolmandaks trade paperback. Viimase näol on tegu suureformaadilise paperbackiga, mille mõõtmed, tõsi küll, sõltuvalt kirjastusest ja riigist võivad suurtes piirides kõikuda. Siinkohal oleme viimase tähistamiseks leiutanud termini «pehmekaaneline (trade)».

***

Alternatiivajaloole spetsialiseerunud Harry Turtledove on lugejaid rõõmustanud 2. osaga planeeritult kuueköitelisest sarjast, mis käsitleb sõda maailmas kus toimiv maagia on osaks igapäevaelust. «Darkness Descending: A Novel of World War -- and Magic», mis on järg romaanile «Into the Darkness», ilmus Tor Books'i poolt kõvade kaante vahel ($27.95). Samas pakub Earthlight sama romaani pehmekaanelisena (£9.99). Ka sarja esimese osa on nii Briti kui USA kirjastused hiljaaegu uuesti avaldanud.

Vanameister Anne McCaffrey'lt on ilmunud temale omane science fantasy romaan «Pegasus in Space», mis on järg romaanidele «To Ride Pegasus» (1973) ja «Pegasus in Flight» (1990). Romaani tegevus toimub suures kosmosejaamas, kus psüühiliste võimetega spetsialistid lahendavad tõsist kriisi. Väljaandjaks Ballantine/Del Rey, ning kõvakaanelise raamatu hinnaks on $25.

Väikekirjastus Four Walls Eight Windows on välja andnud raamatu pealkirjaga «Gnarl!», mis on küberpungi radikaalsemat tiiba esindava Rudy Ruckeri esimene tõsine jutukogu 17 aasta jooksul. Sisaldab ka kahasse kirjutatud jutte autoritega nagu Bruce Sterling, Paul Di Filippo ja Marc Laidlaw. Rudy Ruckeri tuntumaks teoseks on «Software» ja selle järjed «Wetware», «Freeware» ning peatselt ilmuv «Realware». Saadaval nii kõvakaaneline ($35) kui pehmekaaneline (trade) ($20) versioon.

David Feintuchi «Patriarch's Hope» -- sõjalis-patriootlik teaduslik fantastika Nicholas Seaforti sarjast. Väljaandjaks Warner Aspect, hind $6.50, pehmekaaneline.

John Marco jõuline fantasy zhanrisse paigutuv debüütromaan «The Jackal of Nar» on saanud järje «The Grand Design: Book 2 of Tyrants and Kings». Lugeda saab verisest sõjast ning poliitilistest intriigidest. Kirjastuseks on Bantam Spectra (trade, $14.95). UK väljaanne ilmub mais Victor Gollanczilt.

Sharon Shinni «Heart of Gold» (väljaandjaks Ace, köide trade paperback, $14.95) on Romeo ja Julia tragöödiaga analoogiline armastuse lugu, mis leiab aset maailmas, kus soorollid on meie maailmaga võrreldes ära vahetatud. Raamat peaks kõige eelneva järgi otsustades ligi tõmbama ennekõike nõrgema soo esindajaid.

Neil L. Smithi romaanis «Forge of the Elders» uurivad astronaudid tulnukate poolt asustatud asteroidi, mis teab kust kohast on päikesesüsteemi triivinud (kohesed paralleelid selliste teostega nagu Arthur Clarke'i «Rendevouz with Rama» ja Greg Beari «Eon», viimaste järgedest rääkimata). Kõvakaanelise raamatu väljaandjaks on Baen, hind $25. Romaan on tegelikult nn. fix-up, olles kokku pandud kahest 1990. a. ilmunud raamatust -- «Contact and Commune» ja «Converse and Conflict», kuid on ka juurdekirjutatud materjali.

Margaret Bonnanno «Wander Preternatural Too: Gyre», mis on järg romaanile «Preternatural» (1996), jutustab ulmekirjanikust, kellel on telepaatiline kontakt tulnukatega. Esimene osa äratas neli aastat tagasi mõningast tähelepanu. Väljaandjaks Tor, kõvakaanelise köite hinnaks on $23.95

Richard Calder'i «Malignos» on Filipiinidel aset leidva sündmustikuga kaugtuleviku SF. Autorit hinnatakse lennuka kujutlusvõime ja teoses leiduva musta huumori pärast. Pehmekaaneline raamat (£6.99) kirjastuselt Earthlight.

Briti kirjanik Freda Warrington on kirjutanud järje raamatule «The Amber Citadel». Uudisteose pealkirjaks on «The Sapphire Throne» ning selles nn. Jewelfire triloogias on oodata on veel üht osa, mis saab kandma nime «The Obsidian Tower». Asjatundjate sõnul on tegu keeruka süzheega ning sügavatest karakteritest kubiseva high fantasyga. Raamat on pehmekaaneline.

Charles Sheffieldi kogumik «The Compleat McAndrew» koondab endasse 9 lugu leiutaja McAndrew juhtumistest. Pehmekaanelise raamatu väljaandjaks on Baen ($6.99).

Adam Nichols'i «The Songster: The Whiteblade Saga, Book Two» on, nagu pealkirigi ütleb, järg The Whiteblade Saga esimesele osale «The Paladin» Millennium (mass market, £6.99). Taas fantasy.

James Tiptree, Jr. «Meet Me at Infinity». Kirjanikunime taha peituv isik oli tegelikult naissoost ning tekitas selle müstifikatsiooniga 70ndail parajat furoori. Kirjaniku reputatsioon põhineb tema lühijuttudel ning käesolevaga pakub Tor kõvade kaante vahel kaheksat seni kogumikesse mitte jõudnud juttu, lisaks veel artikleid, retsensioone jm. mitteilukirjanduslikku materjali. Seda kõike $25.95 eest. Raamat Tiptree väljakujunenud fännidele.

Antoloogiad

Gregory Benfordi poolt toimetatud «Nebula Awards Showcase 2000» sisaldab 1998. a. Nebula ahinna võitnud jutud autoritelt Bruce Holland Rogers, Sheila Finch, Jane Yolen, samuti katke Joe Haldemani Nebula võitnud romaanist «Forever Peace», mitu ulmeteemalist esseed, samuti on kirjutised William Tennist ja Hal Clementist, lõppeks isegi kaks Rhyslingi nimelise auhinna võitnud luuletust,. Saadaval nii kõva- ($28) kui pehmekaanelise (trade) väljaandena ($14). 9 juttu. 34. köide Nebula antoloogiate sarjas.

Benfordi toimetatud (küll kahasse koos George Zebrowski'ga) on veel teinegi aprillis ilmunud antoloogia «Skylife: Space Habitats in Story and Science». Kirjastus ja hind on samad, odavam pehmekaaneline variant puudub. Lugusid (mida on kokku 12) on autoritelt nagu Isaac Asimov, Arthur C. Clarke, Joan Vinge, Paul J. McAuley, Stephen Baxter, Larry Niven, David Brin, Greg Bear, James Blish. Lisaks veel kaks teemaga haakuvat esseed.

«The SFWA Grand Masters, Volume 2» on Frederik Pohli poolt toimetatud antoloogia, milles leiame eest sellised meistrid nagu Isaac Asimov, Alfred Bester, Ray Bradbury, Arthur C. Clarke ning Andre Norton, kes on igaüks esindatud mitme looga. Kõvakaanelise köite hinnaks on selle väljaandja Tor nimetanud $25.95. Pohl on kirjutanud ka eessõnad. Huvilisel tasuks uurida ka antoloogiasarja esimest osa.

Gardner Dozois, kes on ulmet kirjutanud ka ise, kuid kelle põhitegevuseks näib olevat antoloogiate toimetamine (eriti tuntud on tema «The Year's Best Science Fiction: Annual Collection» antoloogiad, mida nüüdseks on kokku tublisti üle viieteistkümne), temaatiline antoloogia «Explorers: SF Adventures to Far Horizons» käsitleb, nagu pealkirigi ütleb, avastusretki ning jutte on pehmekaanelises (trade) köites autoritelt nagu Arthur C. Clarke, Geoffrey A. Landis, Greg Egan, Michael Swanwick, John Varley, James Tiptree Jr., Roger Zelazny, Larry Niven jt. Hind $17.95.

Kordustrükid

Eelmise aasta septembris Suurbritannias ilmunud Brian Aldissi ja Roger Penrose'i «White Mars, or, The Mind Set Free: A 21st Century Utopia» on välja antud ka ookeani taga. Romaan on väidetavalt omamoodi vastukaja Kim Stanley Robinsoni tuntud Marsi triloogiale. Väljaandjaks St. Martin's Press, kes küsib hinnaks $23.95.

Ilmunud on ka Ameerika väljaanne romaanist «The Fifth Elephant», mis on 24. osa Terry Pratchetti lõputust Kettamaailma sarjast. Kõvakaanelise raamatu eest tuleb postikulusid arvestamata lauale laduda 24 dollarit. Siinkohal on sobiv moment mainida, et HarperCollins on alustanud Kettamaailma lugude odavate kordustrükkide väljaandmist ($3.99). Veebruari seisuga on ilmunud sarja kolm esimest osa.

Ameerikas on Tor andud välja Ben Bova romaani «Venus», samuti Fritz Leiberi Hugo võitnud romaani «The Big Time». Mõlemad on kõvakaanelised.

Theodore Sturgeon'i «More Than Human» on ilmselt kirjaniku kuulsaim romaan, originaalis ilmunud 1953. Nüüd ilmub ta 28nda raamatuna Millenniumi sarjas «Teadusliku fantastika meistriteosed» (trade paperback, £6.99).

Terry Goodkind'i «Soul of the Fire» on viies osa sarjast «Tõe mõõk» (Sword of Truth). Zhanriks on loomulikult fantasy. Kordustrükk kirjastuselt Millennium (pehmekaaneline, £6.99).

Hetkel väga kuuma fantasti Steve Erickson'i (keda võrreldakse Kafka, Borgese kui Marquez'i, kuid mitte Tolkieniga!) debüütromaan «The Sea Came in at Midnight» on HarperCollinsi poolt antud välja pehmekaanelises (trade) kordustrükis -- $14.

John Barnes'i «Apostrophes and Apocalypses» on 43-aastase kirjaniku, kelle tuntuimaks teoseks on «A Million Open Doors» (1992) kahe aasta taguse seni ainsa jutukogu kordustrükk, mis sisaldab 13 juttu ning mitut artiklit. Viis juttu on esmatrükid.

Fantasy ühe suurkuju Gene Wolfe'i «Litany of the Long Sun» sisaldab endas aastail 1993-94 ilmunud romaane «Nightside the Long Sun» ja «Lake of the Long Sun», mis on kaks esimest osa The Book of the Long Sun sarjas. Köide on pehmekaaneline (trade) ning maksab 16.95$. Kirjastuselt Orb.

Briti kirjastus Orbit pakub kahte romaani Larry Niveni Tuntud Kosmose sarjast. Nii «The World of Ptavvs» kui «A Gift from Earth» on kronoloogiliselt sarja esimesed kaks osa ning maksavad pehmekaanelistena £5.99. Lisaks on välja antud ka Niveni ning Jerry Pournelle'i koostööromaan «The Burning City», mis Ameerikas ilmus paar kuud tagasi.

Samuti on Orbitil ilmunud pehmekaaneline (£6.99) uustrükk Gregory Benfordi romaanist «The Martian Race» (1999). Usutavasti juba järgmisel kuul saan siin aga tutvustada Benfordi päris uut romaani «Eater».

Toon ära loetelu raamatuist (valdavalt kordustrükid), mis samuti aprillikuus ilmusid, kuid mida erinevatel põhjustel lähemalt ei tutvustanud:

  • S. M. Stirling «On the Oceans of Eternity»
  • Jack L. Chalker «Ghost of the Well of Souls»
  • Julian May «Orion Arm»
  • Ray Bradbury «Long After Midnight»
  • K. J. Parker «The Proof House»
  • David Farland «Brotherhood of the Wolf»
  • Caiseal Mor «The Circle and the Cross»
  • E.R. Eddison «The Worm Ouroboros»
  • Elizabeth Moon «Rules of Engagement»
  • David B. Coe «Eagle-Sage»
  • L. E. Modesitt, Jr. «Magi'i of Cyador»
  • David G. Hartwell & Glenn Grant «Northern Suns» (antoloogia)
  • George Turner «Down There In Darkness»
  • Gordon R. Dickson «The Chantry Guild»
  • Marc Matz «Nocturne for a Dangerous Man»
  • Robert J. Sawyer «Flashforward»
  • S. M. Stirling & David Drake «The Reformer»
  • Robert A. Heinlein «Assignment in Eternity»
  • Simon R. Green «Fear and Loathing in Haven»

    Lõpetuseks tahaks tähelepanu juhtida Briti kirjastuse Millennium uuele kordustrükkide sarjale «Fantasy Masterworks», mis on kenaks kompanjoniks juba tükk aega ilmunud populaarsele «SF Masterworks» sarjale. Raamatud selles sarjas on trade paperbacki mõõtu ning esimese pääsukesena on ilmunud (juba märtsis) Gene Wolfe'i kuulsa «Uue päikese raamatu» tetraloogia esimesed kaks osa. Märtsi lõpus ilmus lord Dunsany «Time and the Gods» ning aprillis Jack Vance'i «Tales of Dying Earth», mis koondab endasse kõik sarja osad («The Dying Earth», «The Eyes of the Overworld», «Cugel's Saga», «Rhialto the Marvellous»). Sügiseks on kirjastusplaanis ka Roger Zelazny Amberi kroonikate viis esimest osa ühes köites ning Robert E. Howardi Conani-saaga.