Darlene viis faasi

Bruce Golden

Tõlkinud Ats Miller

Dave jõi tassist rahustavat "Relaxit" ja vaatas oma hiljuti ostetud seinaekraanilt õhtust uudistesaadet. Tema abikaasa koristas maja. "Truevision" ei olnud kõige kallim saadaolev ekraan, kuid neile oli see kindlasti hea küllalt. Ta oleks võinud osta ka sellise, mis terve seina katab, kuid see maksis kolm korda rohkem ja ta ei näinud selle järele vajadust. See ekraan käis küll. Värvid olid kirkad, heli täitis kogu toa ja sellel olid holograafilise ülekande uusimad täiendused.

Hetkel oli ta haaratud Uue Vietnami miljardidollarilise lõbustuspargi uhkest avamispeost. Hiiglaslik oranži- ja mustatriibuline kass hiilis üle Dave'i vaiba. Vaiba beež kude oli muutunud haljendavaks samblaks. Elukas peatus ta vibrotugitooli ees, vaatas talle otsa ja jätkas oma rahutut siia-sinna rabelemist.

Paistis, et pargil on pakkuda eksootilisi džungliseiklusi, kus treenitud tiigrid kliente jälitavad. See tundus ohtlik, kuid tegijad kinnitasid, et garanteerivad ohutuse. Tegelikult tundus see päris lõbusana. Lastele võiks see meeldida... ja veel rohkem täiskasvanutele.

Ta oli saatesse niivõrd süvenenud, et kulus õige mitu minutit, enne kui ta märkas, et tema naise kodutööde tempo on tõusnud. Ühel hetkel pühkis too mööblilt tolmu, järgmisel oli juba automaattolmuimeja käsijuhtimisele lülitanud. Enne, kui ta õieti arugi sai, oli naine juba köögipõrandal põlvili ja nühkis seda jõuliselt.

Dave pööras uudistesaatele selja, et teda lähemalt uurida.

„Kallis, kas sa oled jälle faasis?”

„Mul on kiire... ei kuule,” hüüdis Darlene köögist.

Selle peale jääb vaid häält tõsta: „Ma küsisin, kas sa oled faasis!”

Vastust ei tulnud. Ta ajas end vastumeelselt vibrotoolist püsti ja kõndis kööki. Darlene oli endiselt põlvili, aga juba teisel köögipoolel. Ta töötas hämmastava kiirusega.

„Ära astu põrandale!” napsas ta, kui Dave lähenes. Ent kohe lülitus ta teisele lainele. „Oli ju suurepärane päev, kas pole?... ilus päev... nii õnnelik... nii tore.”

„Eks ole, sa oled faasis?”

„Jah,” vastas Darlene silmapilgukski tööd katkestamata. Edasi-tagasi, edasi-tagasi, hops järgmise plaadi juurde ja uuesti edasi-tagasi. Ta kastanpruunid juuksed õõtsusid küürimise rütmis. „Need olid müügil uues komplektpakendis see oli väga soodne võtsin viinamarja homme proovin sidrunit sa tead, kui igav mul on, kui sa oled tööl.” Tema sõnad jooksid üksteise otsa nagu vagunid rongiõnnetusel.

„Ma tean, kallis, aga sa oled järgmisel päeval alati nii tujukas,” ütles Dave.

„Tujukas? mismoodi tujukas? ma ei ole tujukas ma olen õnnelik nii õnnelik päev faasis hoiab masenduse eemal ei saa praegu rääkida pean tualetti minema palju teha.”

„Ma muretsen su pärast, kallis. Ma ei taha, et sa üle töötad.”

„Kõik on korras Kõik korras Olen nii õnnelik las ma koristan las koristan mul on hea.”

„Olgu siis,” ütles ta. Ta ei tahtnud iriseda ja mõistis suurepäraselt, miks naine tahab faasis olla. Ta oleks ainult tahtnud, et see tallegi samasuguseks pelgupaigaks oleks. Paraku väljusid naise faasid teinekord kontrolli alt. Kunagi polnud kindel, mida ta järgmiseks ette võtab. „Ära liiga kauaks üles jää, kallis.”

„Jah muidugi ei saa praegu rääkida - hoos. Ära põrandale astu.”

Dave leppis sellega ja pöördus tagasi vibrotooli seinaekraani uudistama.

***

Järgmisel päeval kutsus Dave sõber Winstoni külla uut seinaekraani imetlema. Mõne aja pärast jälgisid nad võlutult dokumentaalfilmi sellest, kuidas Mosambigi mageveeangerjad oma maime söövad. Holograafiline oja voolas diivani eest, Winstoni jalge vahelt läbi ja näis kaduvat kööki. Neist mööda ujuvad õlimustad angerjad olid ühtaegu jõulised ja aplad.

Oli see nüüd dokumentaalfilmist või lihtsalt sõbralik osavõtlikkus, kuid lõpuks Winston küsis: „Kuidas Darlene sellega hakkama saab?”

Dave oli lootnud, et Winston seda teemat ei puuduta. Samas ta mõistis, et see on vältimatu, sest lõpuks oli möödunud kuid ja Winston oli olnud piisavalt taktitundeline seni oma suu kinni pidama. Aga tal oli sellest ikka veel raske rääkida. Ahh, olgu, mõtles ta, kui väga vaja, võib pärast alati "Rõõmuvalgust" võtta.

„Saab hakkama... enamiku ajast.”

„Ja sina?”

„Elu läheb edasi,” ütles Dave.

„Seda ta teeb,” nõustus Winston, seinaekraani poole tagasi pöördudes.

Emaangerjas läheb teele, et uuesti viljastuda, ja elu tsükkel algab uuesti.

„Su uus ekraan on täiesti vapustav. Pean endale ka sellise muretsema.”

Järgmises saateplokis tuleb juttu täiusliku kaaslase kloonimisest.

Inimese parim sõber suudab nüüd rohkem kui vaid kepi järele joosta.

„Techno Townist saab neid parima hinnaga. Sealt ma enda oma tõingi.”

Kas sind masendab mõte järgmisele rutiinsele päevale?

Soovid tuua pisut särtsu oma ellu?

Kui sul on raske oma probleemidega toime tulla – FAASI muretsemise asemel.

Sa võid olla õnnelik või õnnis, faun või kloun,

nukrameelne või kalemeelne, raevunud või unemaal...

„Küllap lähen mõni päev koos Pennyga sinna ja võtan ühe ära,” ütles Winston. „Tundub, et meile sobib umbes sama suur mudel.”

„Ainult kindlasti uuri, kas sel on projektsioonitäienduste käsitsi väljalülitamise võimalus,” vastas Dave. „Mõned programmid ei taha holograafilise maatriksiga hästi töötada. Seks puhuks peab sul olema võimalus see välja lülitada.”

Kui sa tahad faasi minna, vali uus Faas III.

Sest üks faas päevas päästab masendusest

„Huvitav, kuidas see töötab. Võib-olla ma ei ootagi Pennyt. Punun veel täna sinna ja ostan ära.”

„Mina ootaks naise ära,” soovitas Dave. „Tead küll, et ta tahaks...”

Esiukse avanes ja sulgus mürtsatusega, kui Darlene pahuralt tuppa marssis.

„See loll juuksur! Ma pole kunagi näinud nii viletsat tööd.”

„Tere, kallis. Winston on siin.”

„Tere, Darle...”

„Vaata mu juukseid! Lihtsalt vaata!”

„Näevad kenad välja, kallis.”

„Kenad? Need on jõledad. Kohutavad. Sinna ei lähe ma enam kunagi!” Ta hakkas sättima nipsasjakesi ukse lähedal laual. „Kas sa puutusid neid? Sa tead, et need on mul kindla korra järgi,” ütles ta portselankujukeste seas sobrades.

„Ma pole su asju puutunud, kallis.”

„Ma ei lähe enam kunagi välja. Keegi ei tohi mind sellisena näha. David, mida sa kavatsed ette võtta? Kavatsed sa jäädagi sinna istuma ja lasta minuga kõike seda teha?”

„Rahune maha, kallis. Ma ei tea, mida ma tegema peaksin.”

„Sa ei tea. Sa ei tea kunagi. Mis sinust kasu on? Mis sinust kasu oli kui...” Darlene puhkes nutma ja jooksis toast välja.

„Vabandust, Winston,” ütles Dave, „ta on jälle faasis.”

„Mõistan. On ta tihti faasis?”

„Tundub, et kogu aeg sestpeale, kui...”

„Tal on väga raske olnud,” ütles Winston, püüdes sõpra lohutada. „On täiesti loomulik, et ta tahab faasida. Sina?”

„Olen proovinud, kuid see ei aita. Minuga on kõik korras. Päriselt. Ehk mõni "Rõõmuvalgus" teinekord, tass või paar "Relaxi".”

„Olen lugenud, et faasimine mõjub naistele palju tugevamalt. Pidi olema kuidagi seotud nende hormonaalsete kõikumistega. Näh, just paar õhtut tagasi pidi Penny faasimine mu hulluks ajama. Ta ronis katusele ja hakkas kirema nagu purjus kukk, nii et terve ümbruskond kajas. Mul kulus 20 minutit, et ta sealt alla saada.”

„Tõega? Kukk? Ja mina arvasin, et see on Darlene'i eriomadus.”

***

Tööl oli olnud raske päev. Dave oli ekraani eest ainult korraks minema saanud, et kiiresti paar suutäit haugata. Ta ei tahtnud muud kui koju. Ta avas välisukse ja jäi kõhklema, sest sees haigutas pimedus. Darlene jättis tavaliselt tuled põlema ka siis, kui välja läks.

„Darlene? Oled kodus?”

Vastust ei tulnud. Dave lülitas sisse lähima valgusti, kõndis kööki ja võttis ühe "Rõõmuvalguse". Oli lihtsalt eriliselt raske päev, kinnitas ta endale.

„Darlene?”

Magamistoa suletud ukse tagant kostis mingi hääl. See kõlas nagu mõne väikese looma niutsumine. Ta avas magamistoa ukse. Valgusest piisas, et näha oma abikaasat nurgas kössitamas.

Ta oli väga lohakil – meigita, sassis juustega ja ikka veel öösärgis – ja nuttis vaikselt, justkui kartes, et keegi võiks teda kuulda.

Dave läks üle toa lähemale ja nägin ta kaisus täistopitud mängulooma. Väike kohmakas musta-valgekirju mängukaru, millest naine polnud suutnud loobuda. Ta kummardus naise kohale, kuid meeletu hirm tema silmis pani mehe taganema. Naine tundis ta lõpuks ära, kuid püüdis veel sügavamale pimedusse pugeda.

„Pole midagi, kullake, see olen mina. Dave olen.”

Tundus, et ta hääl mõjub rahustavalt, ent kui ta käe näise poole sirutas, hakkas see jälle nutma.

„Vaata, milline sa oled. Täielik õnnetusehunnik. Sa ju lubasid mulle, et ei faasi enne, kui ma koju jõuan. Sa peaksid olema ettevaatlikum, kallis. Luba, ma aitan su püsti.”

Niipea, kui ta käsi naist puudutas, hakkas see hüsteeriliselt nutma.

„Olgu, olgu. Ma lähen toon sulle midagi head juua. Midagi, mis sind rahustab.”

Dave läks kööki ja valas klaasi mahla. Darlene faasimine hakkas teda murelikuks tegema. Doktor Bronski oli soovitanud faasimist olukorraga toimetulemiseks. Dave ei olnud enam kindel. Enam mitte – sest sellest oli saanud igapäevane harjumus. Ta oli kindel, et see ei saa hästi lõppeda.

Ta avas teise "Rõõmuvalguse" ja segas Darlene mahla "Unist Siestat". Äkki peaks terapeuti vahetama või korraldama mõne kena virtuaalse reisi kuhugi... siit kaugemale. Kuluks talle endalegi ära. Lõppude lõpuks puudutas see ka teda sügavalt. Ka tal olid tunded. Ehk suudavad mõned uued muljed pühkida peast pildid, mis muudkui keerlesid nende mõlema peades.

Teine "Rõõmuvalgus" hakkas mõjuma mahla segamise ajal. Ta ei mõistnud, miks ta nii mures on. Kõik saab korda. Kõik saab suurepärasesse korda.

Kui ta joogiklaas käes tuppa tagasi jõudis, leidis ta naise väikeselt voodilt muinasjutumotiividega teki alt, mängukaru kõvasti vastu rinda surutud. Ta ei saanud aru, kas naine on uinunud või mitte, ent igatahes ta ei nutnud ja seega otsustas ta teise rahule jätta. Temaga saab kõik korda. Neil saab kõik korda.

***

Darlene pani oma puhast pesu kokku hoolikalt ja täpselt – vasak serv paremaga kokku, siluda ja veelkord voltida. Majas oli vaikne ja Dave tervitas mõttes seda vaikust, ise samal ajal võrgus kontrollides, kuidas ta investeeringud elavad. Selles osas peab kõik korras olema, kui nad tahavad reisile minna.

„Ma tahaksin täna faasida,” ütles Darlene vannirätikuid kappi toppides.

„Ma ei tea, kallis,” vastas Dave endiselt pikaajaliste finantsprognooside graafikutesse süvenenult. „Mulle tundub, et pärast seda viimast peaksid ehk pikema vahe pidama.”

„Sellest on peaaegu nädal,” ütles naine, ladudes köögi- ja vannitoarätikuid eri hunnikutesse. „Pealegi polnud see üldse nii hull.”

„Sul on lihtne seda öelda, kallis. Sa ei pidanud sinuga tegelema.”

„Jumaluke, Dave. Sind kuulates tundub, et ma olen ikka kohutav inimene.”

„Kuule, sa tead, et ma ei mõelnud seda nii, kallis.”

Darlene sulges kapiukse ja tassis ülejäänud pesu magamistuppa.

„Lihtsalt... Kuuled sa mind ikka seal?” küsis Dave pisut häält kergitades.

„Jah, kallis.”

„Juhtusin lihtsalt lugema mõnd uuemat artiklik faasimise kumulatiivsetest mõjudest. Mulle tundub, et sa peaksid olema ettevaatlikum.”

„Rumalus,” ütles Darlene, pistes pea ukse vahelt sisse. „Üks nädal väidab üks uuring, et desinfektsioonivahendid on kopsudele halvad, järgmisel nädalal väidab teine, et need on ainus viis Ebola viirus oma kodust eemal hoida.” Ta kadus magamistuppa, kuid rääkis edasi. „Ei saa kõiki neid rumalaid jutte uskuda. Lõppude lõpuks ei müüdaks ju faase Jumbomartis, kui need kahjulikud oleksid, eks ole?”

„Võimalik, et mitte, kallis.” Dave klõpsas ette uue ekraanipildi, avas kalkulaatori ja hakkas arvutama.

„Meie investeeringutel läheb hästi,” ütles ta piisavalt valjusti, et naine teda kuuleks. „Ma olen mõelnud, et peaksime puhkusele minema.”

Dave ootas vastust, kuid ei kuulnud midagi – isegi mitte naise „hõivatud”-helisid, mis näisid teda pidevalt saatvat. Tundus, et ta eriliselt püüdis kogu aeg tegevuses olla. Kena, lõõgastav VR-reis võiks olla just see, mida ta vajab – vajab selleks, et unustada.

„Mis sa arvad, kallis? Meeldiks sulle minna Tahitile või Veneetsiasse?” Endiselt ei mingit vastust. „Või see uus džunglipark Vietnamis? Tundub üsna lõbus.”

„Kas keegi ütles lõbus?”

Darlene taasilmus õhukeses karmiinpunanes öösärgis, mis eriti ta suurepärast figuuri ei varjanud, ja võttis sisse efektse poosi. Dave vaatas ekraanilt üles ja nägi, kuidas naine riides on – või täpsemalt nägi teda läbi riiete.

„Kas sa kuulsid, mida ma puhkusest rääkisin?” küsis ta järgmist faili avades. Naine liugles võrgutavalt tema ümber, kuni ta järgmisi investeerimisvõimalusi uuris. Ta pani käe mehe rinnale ja libistas aeglaselt alla vöörihmale.

„Darlene, mida sa teed? Oled faasis?”

„Faas päevas hoiab masenduse ära,” itsitas naine ja hakkas ta kaela suudlema.

„Kõdi on,” ütles Dave ärritatult ja üritas kõrvale põigelda. Darlenel olid teised plaanid. Ta keeras mehe tooli ringi ja potsatas talle sülle.

„Ma tahan sind, Dave,” ütles ta meest innukalt suudeldes. „Ma tahan sind enda sisse. Ma armastan sind. Ma tahan sind. Me võime uuesti proovida. Me võime uuesti otsast alustada.” Ta hõõrus käega mehe jalgevahet, teda samal ajal edasi suudeldes. „Võta mind! Palun, Dave. Ma vajan seda. Me vajame seda. Me võime uuesti...”

„Ma olen väga väsinud,” ütles Dave, püüdes end õrnalt vabastada. „Võib-olla võtaksid hoopis pisut "Rahuldavat Jäätist"?”

„Ma ei taha jäätist! Ma tahan sind!” Darlene rebis ta vööd, rapsas püksiluku lahti ja surus käe sügavale pükstesse. „Ma tahan sind kohe,” sosistas ta kähedalt.

„Olgu-olgu, las ma ainult võtan kõigepealt ühe "Õnneliku Kõvaduse". Eksju? Hei. Ma ütlesin oota hetk...”

***

Ta oli juba peaaegu otsustanud Vietnami kasuks, mis sest, et Darlene ei näidanud puhkuse suhtes üles vähimatki entusiasmi. Ta ise, vastupidi, oli täiesti veendunud, et nad peavad koos sealt ära minema ja midagi uut kogema.

Küll ta ta nõusse saab. Nad veedavad koos toredasti aega ja suudavad juhtunu unustada. Uus algus – täpselt see, mida arst soovitas.

Trammipeatusest oli pikk maa tulla, kuid Dave oli seda alati nautinud pärast pikka päeva kontoris. Ta oli peaaegu esiukseni jõudnud, kui kuulis toast kolinat. Ta komistas, kui viimased sammud ukseni tormas.

„Dar...”

Ta ei suutnud isegi naise nime välja öelda, enne naelutas sees avanev kaos ta paigale.

Lauad tagurpidi, mööbel pilbasteks, prügi laiali loobitud, uus seinaekraan puruks löödud – nagu oleks hullumeelne tornaado üle käinud. Ta oli šokeeritud.

„Darlene? Darlene, kus sa oled?”

„See oli meie süü.” Darlene kõndis rahulikult magamistoast välja, riided täis tumepunaseid plekke. Tema silmis oli metslooma pilk – raevune ja otsustav – ja tema käes oli kõige suurem kööginuga. „Ta oli ainult kahene.”

„Mis sul viga on? Mis juhtus? Oled sa faasis?” Dave ei liigutanud. Ta uuris ikka veel hävingut.

„Sa tead, mis juhtus. Me mõlemad teame. Me ei vaadanud ta järele. Ja nüüd on ta läinud.”

„Me ei teadnud, et ta saab ukse lahti. Sa ei saa ennast muudkui süüdistada.”

„Ma süüdistan meid mõlemaid!” karjus Darlene noaga tema poole sähvastes. Mees oli liiga põrutatud, et end liigutada, ta ei uskunud toimuvat enne, kui Darlene tera ta rinda torkas. „Mõlemad vastutame! Mõlemad!” karjus naine ja muudkui torkas üha uuesti ja uuesti.

Dave varises põrandale omaenda vere kiiresti kasvavasse loiku. Darlene varises ta kõrvale, raevupurse oli võtnud temast kõik.

„See oli meie süü,” sosistas ta. „Kui oleksime olnud tähelepanelikumad, oleksime rohkem hoolinud, oleks Timothy elus.”

Dave kobas oma pintsaku taskut. Tal õnnestus telefon kätte saada, mis sest, et ta paki "Rõõmuvalgust" laiali ajas. Nägemine oli juba hakanud hägustuma, ent ta nägi sügavaid sisselõikeid Darlene randmetel. Naine lamas otse ta kõrval, pisut temale toetudes, pea mehe rinnal, meenutades vägisi hüljatud, minema visatud nukku. Pilk tema pooleldi suletud silmis hakkas kustuma.

Dave aktiveeris telefoni, pistis kaks mahakukkunud tabletti suhu ja kutsus abi. Kõik saab korda, kinnitas ta endale. Kõik saab kindlasti korda.