Ulmekilb 2008

Küsimused

1. Lätlastel on kõnekäänd: et saada õnnelikuks, tuleb näha korstnapühkijat, seista vikerkaare alla või rääkida elava ... Kellega? Kõigi maailma rahvaste seas on veel vaid eestlastel kaduvväike võimalus samamoodi õnnelikuks saada, kuid üsna pea võib see moodus nii meil kui neil igaveseks kaotsi minna.

2. Ühe suvise suurürituse üks alafestivale kannab nime ULME. Ulmest on asi tegelikult väga kaugel – tegu on noorte bändide esimese esinemisvõimalusega. Mis üritus?

3. Kes on nende ulmeliste luuletuste autor?

Me oleme lendaval saarel

Me hullame lendaval saarel
kesk tumesinist rohtu.
Sina oled veel plika ja mina
olen samuti poisiohtu.
Meie kohal, sinistes puudes
kumab laotuse hõõguv keha
ja me oleme rõõmsad, nii rõõmsad,
et ei tea, kas on koit või eha.

Me lebame lendaval saarel
tumesinises pehmes rohus.
Tuhat salamärki me jalutsis on
sinikaskede valevas tohus.
Tuhat märki on kividel hämaras
või eha- või koidulõõsas.
Ülemlaul iga marja sees - umiseb
me päitsis kadakapõõsas.

Me ärkame lendaval saarel
kesk pehmet sinist rohtu.
Sina oled veel plika ja mina
olen samuti poisiohtu.
Me tõuseme lendava saare
sinisest kastes rohust,
ja hommiku sinine liblikas
läheb lendu me asemelohust.

Imeline aas

Sealt künkalt algas imeline aas,
näis vastu taevasina sünk ja paljas.
Seal hiirekõrvul rohi oli maas,
nii imevärske ja nii igihaljas.
Sealt künkalt algas imeline aas.

Me kuulsime, kuis puude süda lõi
ja tundsime, kuis mullast võrsus rohi.
Puud hüüdsid hääletult: ei või, ei või
ja vaikne rohi sosistas: ei tohi.
Me kuulsime, kuis puude süda lõi.

Kas tõesti kord saab tõde muinasloost,
et sellest laanest tagasi ei tulda?
Me läksime ja oksad läksid koos
ning värskes õhus lõhnas sooja mulda.
Kas tõesti kord saab tõde muinasloost?

Ehk küll me ümber kivist linn on taas,
me kõnnime kui kõnniks me legendis.
Neist õitest algas imeline aas,
nüüd kõik need õied õitsevad meis endis,
ehk küll me ümber kivist linn on taas.

4. See väljamõeldud linnakese täpne asukoht pole määratletud. Arvatakse, et see asub kusagil Innsmouthi ja Dunwichi lähedal, Bostonist põhja pool, tõenäoliselt Massachusettsi osariigis. Linnakeses asub Miscatonicu ülikool, mille raamatukogus hoitavate paljude okultsete teoste seas asuvat ka ainus ehtne "Necronomiconi" säilinud eksemplar. Linna nime on endale laenanud ka üks õuduskirjandusele spetsialiseerunud kirjastus ja Gotham City vangla. Mis linn?

5. Missugusele kirjanikule on BAASis kirjutatud kõige rohkem arvustusi (572, keskmine hinne 4,32)? Kes kirjutab selle asemel kogemata selles arvestuses teisel kohal oleva kirjaniku (417, keskmine hinne 4,39), saab 1 punkti.

6. Muinasskandinaavia sõjajumalal Thoril oli sõjavasar Mj¸llnir. See oli peamiselt viskerelv. See tabas alati märki ja tekitas vaenlasele väga suurt kahju. Lisaks oli tal veel üks kasulik omadus, mida harilikult vasaratel ei ole, aga mõnel relval justkui isegi oleks. Missugune omadus?

7. Verd tarretama panevatel vampiirilegendidel võib olla hoopis proosalisem päritolu. Nimelt eksisteerib üks haigus, mille kliinilised sümptomid langevad kokku muutustega vampiiristuva isiku organismis. Väike mittetäielik sümptomite loetelu: isukadu, tekivad valgusepelgus ja unetus, hiljem ka aerofoobia, nahk muutub kahvatusinakaks, silmatera suureneb ja võib omandada punaka tooni, näojooned muutuvad teravaiks (mis muuhulgas tekitab pettekujutuse hammaste pikenemisest). Kroonikates leiduvate märkmete põhjal on järeldatud, et XV sajandi Transilvaanias esinenud seda haigust iseäranis rohkelt. Mis haigus?

8. Kosmoseooperi üheks tüüpilisemaks komponendiks on inimeste Galaktikaimpeerium. Isaac Asimovi Asumi-epopöas olid selle keskused tuntud nimede Tähe Tipp ja Asum all. Mis nime mõlemad planeedid tegelikult kandsid?

9. See populaarne raamatukangelane on oma loendamatu hulga ülesastumistega filmides, seriaalides ja koomiksites surematuse kahtlemata ära pälvinud. Ent tihti on tema austajate eest varjatuks jäänud tõsiasi, et ta ongi surematu. Kogunisti kahekordselt. Ehk ta enda sõnade järgi: "Kui ma noor olin, päästsin kiskja hambuist käest ühe nõia. Ta tahtis mind iga hinna eest tänada ja pakkus mulle igavest noorust. Ma olin veel üsna noor ja, nagu teisigi, veetles mindki kõik senitundmatu. Seejärel lubasin nõial teha kõik, mis ta tahtis. Terve kuu läks jälkide rohtude segamisele, mitmesugustest rituaalidest kinnipidamisele ja mulle nõia vere ülekandmisele." Ja teisel korral: "Üksildases maanurgas elutsev valgete usuhullude suguharu kasutab põrgulikke vahendeid, mis on hädavajalikud nooruse saavutamiseks. Ühe koostisosa saamiseks röövivad nad tüdrukuid, tapavad need ja lõikavad välja teatud näärmed. Lühidalt öeldes, ma võtsin kaasa usuhullude rohuvarud. Need, kes seda sisse võtsid, pole sestsaadik näidanud vananemise tundemärke." Oma surematusse suhtub ta ise stoilise rahuga: "Muidugi tahan ma igavesti elada. Kuid väljavaated selleks on imeväikesed. Ma võin ju iga kell kuuli saada, tiiger võib mind lõhki rebida või püüton ära kägistada. Peale vanaduse on surmal rohkesti varuks muudki lõkse. Tema eest võib küll pikka aega ära hiilida, kuid lõpuks võidab ikkagi tema." Kes?

10. Missugune on BAASi põhjal Tolkieni parim teos? Sellele on kirjutatud 17 arvustust keskmise hindega 5,0.

11. Millise maa kaart on juuresoleval pildil?

12. Millega on ulmeajalukku läinud indohiina ajaloo spetsialist Igor Vsevolodovit Moeiko? Tema raamatutest on eesti keelde tõlgitud ainult üks: “Veel 27 maailmaimet”. See käsitleb Aasias asuvaid ehitisi, mis oma mastaapsuselt, arhitektuuri ja ajaloolise tähtsuse poolest pole halvemad nendest ehitistest, mida 7 traditsiooniliseks maailmaimeks peetakse.

13. Arvutimängu Azeroth võrgumängus juhtus 2005. aastal apsakas – järjekordsesse kõrge raskusastmega alasse paigutasid mängu arendajad uue tegelasena verejumal Hakkar Soulflayeri, kel oli võime temaga võitlema tulnud kangelane nakatada virtuaalse haigusega. Tulemuseks oli 5 päeva kestev virtuaalepideemia, mille laastamistöö mängutegelaste seas oli hullem kui Mustal Surmal keskaja Euroopas. Ootamatu kõrvalproduktina hakkasid nähtuse vastu huvi tundma epidemioloogid, kelle jaoks olevat tegu täiesti adekvaatse ja kasuliku haigusepuhangute levikute ennustamismudeli ja -polügooniga. Mis nime all tuntakse Azerothi paremini?

14. Mis on JK Rowlingu eesnimed?

15. Missugusele jutule on BAASis kõige rohkem arvustusi kirjutatud? 30 arvustuse keskmine hinne on 4,70. Lugu on ilmunud originaalis 1954 ja eesti keeles ainult ühel korral, 1976. Autor 1 punkt + pealkiri 1 punkt.

16. Põhjamaade kilva meistrivõistlustel küsitud küsimus, millele õige vastuse andsid vaid 10% eestlastest ja 21% soomlastest: mitmendalt platvormilt väljub Sigatüüka ekspress?

17. Missugust riiki valitsesid 958–992 Conan I, 1040–1066 Conan II, 1112–1148 Conan III Paks ja 1156–1168 Conan IV? Kuningriik lakkas olemast 1547 ja tänapäeval selle nimega riiki ei eksisteeri.

18. Aimesait LiveScience.com reastas 10 populaarseimat surematut tegelaskuju, kes mingil eluetapil on olnud tavalised inimesed. Tulemus on päris kummaline, sest pingerea kaht esimest ei ole tegelikult mitte kordagi otsesõnu surematuks nimetatud, pealegi surid mõlemad – küll pärast väga pikka (vastavalt ca 3500 ja 969 aastat) eluiga – loomulikku surma. Nimetage tabeli 2 esimest. Mõlemaid raamatuid on müüdud miljonitiraaides.
1. Kes?
2. Kes?
3. Graali rüütel – filmist "Indiana Jones ja viimane ristiretk"
4. Connor MacLeod – filmisarjast "Mägilane" ("Highlander")
5. Dorian Gray – nimitegelane Oscar Wilde romaanist "Dorian Gray portree"
6. Tithonos – kreeka mütoloogiast; Eose armuke, kellele Zeus kinkis igavese elu, kuid mitte igavest noorust
7. Nicolas Flammel – Tarkade kivi avastaja J.K. Rowlingi romaanist "Harry Potter ja tarkade kivi"
8. Lazarus Long – mitme Robert Heinleini romaani peategelane
9. krahv Dracula – Bram Stokeri romaanist "Dracula"
10. Peeter Paan – Donald Barrie lasteraamatust "Peeter Paan"

19. Füüsikud Albert Fert ja Peter Grünberg said 2007. aastal Nobeli füüsikapreemia tänapäevaste kõvaketaste aluseks oleva gigantse magnettakistuste alaste tööde eest. Nende avastus, et elektrivoolu tugevuse moduleerimine toimub viienda mõõtme ehk kvantmehaanilise ...koordinaadi kaudu, lisas sisuliselt tavalisele aegruumile veel ühe, teistega sama olulise ...mõõtme. Ühtlasi on nad ka uue tööstusharu – ...troonika – alusepanijad. Mis sõna on asendatud punktiiriga?

20. Missugune romaan nende seast, millele BAASis on kirjutatud vähemalt 10 arvustust, on kõrgeima keskmise hindega? Eileõhtuse seisuga oli sellele kirjutatud 18 arvustust, neist ainult K.-J. Rätsep oli pannud nelja (hinnet põhjendamata), teised viie. Romaan on kirjutatud 1965 ja ilmunud ka eesti keeles, ehkki “”Loomingu” Raamatukogus”. Pealkiri 2 punkti, autor 1 p.

26. Selle Hollywoodi superstaari paljude rollide seast leiame järgmised ulmelised: Surm, ajamasinaga kuningas Arthuri õukonda maandunud füüsikatudeng ja Merlini õpilane, surnutega suhtlev meedium (võitis rolli eest “Oscari”), härjapõlvlaste valitseja, California kuninganna Califia ja tähelaeva "Enterprise" baaripidaja. “StarTreki” autoritel oli tõsiseid raskusi nii suure staari sissekirjutamisel, kuid sarja andunud fännina oli staaril endal ükskõik, kui suur või tähtis see roll oleks – peaasi, et saaks sarjas mängida. Sai 4 hooaega + 2 filmi. Kes?

27. See vene kirjanik alustas oma kirjanduslikku karjääri sellise tembuga nagu 3-köitelise järjega JRRT “Sõrmuste isandale”. Vaatamata tõsiusksete tolkinistide meelepahale – kirjanik sai kord isegi kangialuses korralikult läbi pekstud – tõusis ta tosina aasta ja paarikümne teosega Euroopa parimaks ulmekirjanikuks (tiitel 2004. a. Euroconil). Kes?

28. Kirjastus “Eesti Raamat” üllitas 1990. aastal antoloogia "Волшебнику – абсолютная гарантия" ehk esimese eesti kirjanike venekeelse ulmekogumiku. Kogumikus on viis lühemat juttu (autoriteks Mari Saat, Jaan Kruusvall, Toomas Vint, Rein Saluri ja Vladimir Beekman) ning kolm pikemat teksti: "Heliseb-kõliseb", "Väntorel" ja "Näkiliste välimääraja". Kes olid nimetatud kolme teksti autorid?

29. Piibel käsib kõigil kristlastel süüa inimliha ja juua inimverd. Aga mitte ükskõik kelle. Keda tuleb süüa ja juua?

30. Mitu arvustajat on BAASi toetanud vähemalt 50 arvustusega?

Vastused ja analüüs

1. liivlasega (6). Veel pakuti euroopa naaritsaga, kosmonaudiga ja kärnkonnaga. 1 ei vastanud.

2. Õllesummer (3, lisaks 1 kord maha tõmmatud). Veel pakuti Plink Plonk (3), Lelle alternatiiv, Uue Laine Muusika Eestis ja Viljandi Folk. 1 ei vastanud.

3. Jaan Kross (5). Veel pakuti Herta Laipaik, Kersti Merilaas, Leelo Tungal, Jaan Tätte ja Juhan Viiding.

4. Arkham (6). Veel pakuti Gotham, Necropol ja Lovecrafti P-tähega linn. 1 ei vastanud.

5. Terry Pratchett. Ulmepuru sai ainsana 1 punkti. Veel pakuti Isaac Asimov (8), Strugatskid ja JRR Tolkien.

6. bumerangiefekt (eri sõnastuses 5). Veel pakuti välk (2), aus kohtumõistmine ja kõuemürin. 1 ei vastanud.

7. marutõbi (3). Veel pakuti kehvveresus (2) = aneemia, lükantroopia (2) ja porfüüria. 1 ei vastanud.

8. Trantor (6) ja Terminus (3). Veel pakuti Maa (2), Gaia ja Pluuto.

9. Tarzan (5). Veel pakuti Conan (3) ja Fantoom. 1 ei vastanud.

10. “Leht ja puu” (3). Veel pakuti “Kääbik” (4), “Silmarillion”, “Sõrmuse vennaskond” ja “Talumees Giles Hamist”.

11. Westeros (4). Õigeks loeti ka Seven Kingdoms. 1 punkti andis G.R.R. Martini “Troonide mäng”. Veel pakuti Earthsea, Eragoni planeet ja Hobbi salamõrtsuka-sari. 1 ei vastanud.

12. Kir Bulõtov (3). Veel pakuti imede generaator, kirjutas ka ulmet, mõtles igasugu asju välja, Obrutov, pagoodid, ulmeajakirja toimetaja ja “Ärka Famagustas”.

13. World of Warcraft (7). Veel pakuti “Doom”. 1 vastus polnud loetav, 1 ei vastanud.

14. Joanne (4). Veel pakuti Jeanne (3) ja Joan (3).
Katherine (3). Veel pakuti Kathleen (2), Karen, Keane ja Kimberley. 2 ei vastanud.

15. Robert Sheckley (2). Veel pakuti Isaac Asimov (2), Daniel Keyes (2) ja Robert Heinlein. 3 ei vastanud.
“Tont nr. 5” (2). Veel pakuti “Lilled Algernonile” (5), “Inetu poisike”, “Mina, robot” ja “Robbie”.

16. 9¾ (0). 1 punkti andsid 9½ (2), 6¾ ja 9¼. Veel pakuti 3½, 4½, 6½, 11½, 12½ ja 13.

17. Bretagne. Tartu KEKi soolovastus. Veel pakuti keldi (2), Akviloonia, Cimmeria, Howardoonia, Münster, Valyria ja väikeriik Briti saartel. 1 ei vastanud.

18. Arwen Ehatäht (0). Pakuti Merlin (2), Herakles, Lestat, Leto II, Mua’dib, muumia ja Noa. 2 ei vastanud.
Metuusala (4). Veel pakuti Gndalf, Supermees Clark Kent, Mooses ja Positrooniline inimene. 2 ei vastanud.

19. spinn. Punapeade soolovastus. Veel pakuti kvant (2), nano (2), gravitroonika, krono, kvint ja temporaal. 1 ei vastanud.

20. Strugatskid (5). Veel pakuti Ray Bradbury ja Aldous Huxley. 3 ei vastanud.
"Ajastu ahistavad asjad” (3). Veel pakuti “Tigu nõlvakul” (2), “Hea uus ilm” ja “451° Fahrenheiti”. 3 ei vastanud.

21. Boris Vallejo (5). 1 punkti andis Boris. Veel pakuti Julie Bell, Raud ja Luis Rojo. 1 ei vastanud.

22. Austraalia (2). Veel pakuti Saksamaa (2), Taani (2), Leedu, Läti, Norra ja Rootsi.

23. Pluuto. Nulliring. Pakuti Halley komeet (3), Apophis, Ceres, Clarke, Eris, Haley-Bopp ja Toutatis. 1 ei vastanud.

24. Pierre Bouille (3). Veel pakuti Isaac Asimov (2), Agatha Christie, Arthur Clarke, Ursula Le Guin ja Mihhail Jemtsev. 1 ei vastanud.
Lennart Meri (3). Veel pakuti Linda Ariva, Beekman, Juhan Habicht ja Krista Kaer. 3 ei vastanud.

25. Raudmees (4). Veel pakuti Ämblikmees (3), Batman ja Hulk. 1 ei vastanud.

26. Whoopie Goldberg (8). Veel pakuti Nicole Kidman ja Sean Connery.

27. Nik Perumov (7). Veel pakuti Sergei Lukjanenko (2). 1 ei vastanud.

28. Enn Vetemaa (9), Teet Kallas (6) ja Aimée Beekman (5). Veel pakuti Lew R. Berg, Abcd Def, Kristjan Sander ja Mats Traat.

29. Jeesus Kristus (9). Veel pakuti paganad.

30. 96. Pakuti 6 kuni 117. Punkte sai 6 võistkonda vahemikku 38 kuni 154 pakkumise eest. Mediaan oli 40. Ulmepuru sai ainsana vähemalt 2,0 punkti.

Parandused tabelisse ja kohajagamised

Mats Traat loetakse tagantjärele valeks. Andres Veer kaotab punkti, koht jääb samaks.
4. ja 5. koha jagamisel on Puupeade 27 täpsem kui Liisa ja Tiina 25.