"Libakass. Üheksa ulmelist kassilugu." Koostanud Indrek Hargla, Jana Raidma ja Joel Jans. Lummur, 2024. 324 lk.
Temaatilised kogumikud on huvitavad, pakkudes erinevate kirjanike nägemust samale ainesele isepalgeliste nurkade alt. Raamatus on juba mahu mõttes väga erinevaid lähenemisi, paarilehelisest laastust kuni lühiromaanini, mis ongi äge, kuna igal linnul ongi oma laul ja (ulme)kirjanikul käekiri. Stilistiliselt on siin küll argist-olmelist, küll viiakse meid iidsesse Jaapanisse või sõidutatakse kosmoses, küber pungib ning siivsat erootikat ja fantasy't on ka.
Lugesin rohkem meeleolu, mitte tingimata üksikuid autoreid ning eemalt vaadates lahustusid erinevad autorid mu silm ees ning meeldiv üldmulje domineeris.
Kui rääkida ägedatest momentidest, siis Rait Piiri vanajaapanlik õudusfantaasia on seni olnud tasemel ja on ka siin. Varasemast loomest on ta "Nukumeister" mu silmis ülikõva õuduslugu, ma küll ei pea enda peas edetabeleid, aga selgelt eesti autorite tipus. Siinne "Lumeõitel", kus karma meid taga ajab - eks madina-osa oleks võinud tegelikult olla tegelikult parem (loe: lühem), aga see rümbarebu oli lustlik ning kuna Piiri ja mu veregrupid kohati väga hästi klapivad (küberpunkiv mitte nii väga), siis jah - minu lugemisvarbad olid mõnust rullis. Murakami "Misosupis" meenus muuhulgas, mis on mulle kustumatu meeldiva lugemismulje jätnud.
Raamatu lõpupoole jäin mõtisklema, et mitu elevanti on eesti kaasaegses ulmes keset tuba. Antud juhul on küll keset tuba ka kass, aga ma tõstan praegu hiirekuninga ettevaatlikult nurka. Igal juhul - ma kohtan ikka ja jälle eesti kaasaegses ulmes madinat, action’it - ning see pole ju per se üldsegi halb. Aga see ei tööta. Minu jaoks on ikka pagana mittemidagiütlevad need lood, mis koosnevad suures osas erinevast tegevusest, kus tegelastel pole liha luudel, nad pole isegi mitte kahemõõtmelised, vaid pigem ühemõõtmelised punktikesed tegevuse keerises. Ning selle taustal on action’i osa kuidagi eriti nõrk.
Teine elevant või kass, ehk siis münt kahe poolega, on mu jaoks see, et on tekkinud tuttavate-sõprade ringkond, mida nimetan tinglikult reaktori-sfääriks. Kus positiivse poole pealt on „Reaktor“ ise, ühised kirjutamisringid, kus inimesed saavad kokku, naudivad head seltskonda, kirjutavad ulmet koos ja eraldi, aitavad kirjastada, on proovilugejateks - täiega äge värk, mäletan seda isegi oma TNT ajast. Selline tore sõprade mull, mis toodab kokkuvõttes algupärast eesti ulmet, hoiab kogukonda elus ning eriti „Reaktori“ näol rikastab stabiilselt meite kultuuriruumi.
Ehk siis kui natukenegi minna konkreetsemaks, siis minu silmis kumas ka siit kogumikust läbi seda, kuidas liiga paljudes lugudes tegelased tegelikult ei elanud, rõhk on tegevusel ning liiga tihti kumas läbi "oleks võinud natuke rohkem siia energiat panna ja läbi kirjutada" olemust.
Plusspoolel on veel kindlasti Joel Jansi manamiselugu, kus maailma näeb läbi mitme silmapaari, pala sulab näppude all nagu kevadine lumi ning lugemisvarbad on mõnust krussis. Minu jaoks on muljetavaldav, kui palju on Jans viimasel ajal arenenud - ning see on nüüd ühe teise raamatu ja žanri maailm, kuid soovitan soojalt visata pilgu peale ta Rõngu krimkadele. Sarnaselt hästi läbiküpsenud kirjandust sooviksin ma rohkem eesti ulmes näha.
Kokkuvõtvalt: sümpaatne žanrikirjandus žanrikirjanduses. Mul on jube hea meel, et eesti ulme kogukond elab ning kassiulmeraamat on üks hea näide sellest. Ning kui korraks isegi see raamat käest panna siis - tegelikult ka, mulle tundub, et natukene konstruktiivsemat kriitikameelt kuluks ära. Sest taaskord raamat kätte haarates: oli kokkuvõttes ju hea - aga siit ja sealt oli ikka tunda, et saaks sutikene paremini. Minu hinnangul on eesti ulme juba mõnda aega selles faasis, et nüüd võiks siit rohkem võrsuda küpsemat loomingut, mõistlik jätta teismelise-aeg selja taha.
3/5