DNA vahetus

Tõlkinud Sander Vesik.

 

Esmakordselt ilmunud: Nature 557(7706): 604, May 2018, Springer Nature.

 

Ma panin nõud kraanikaussi äbarikku kuhja ja vaatasin, kuidas automaatsorteerija neid ükshaaval nõudepesumasinasse tõmbas ja ülehelikiirusega puhastamise riiulitesse asetades. Mu pea pööritas koolist tulnud kõne pärast. Meiling tegi taas pahandust.” Ma ütlesin “start” ja DishU ümises, eritades sealjuures sidrunilõhna. Smart DishU rahustavad liigutused täitsid mu silmad: mehaanilised jäsemed nagu ämblikud üle mu portselani tantsimas, neid puhtaks laulmas.

Ma olin veel mõtteis ekslemas, kui kuulsin Securo madalhäälset teadet: “Meiling on saabunud”. Uks löödi pauhti! kinni. Ma kuulsin raskeid samme trepist üles jooksmas.

“Meiling, kobi siia!” hüüdsin ma. Sammud peatusid, seejärel ma kuulsin neid ümber pööramas. Tramp, tramp. Alla ja läbi elutoa.

Tal oli peas pesapallimüts, millel sähvis ‘Just 4 UR Evite’, uusim sensatsiooniline bänd. Kellest see koosnes üldse? Josh, Kick ja Enlai? Või oli see eelmise nädala poistebänd?

“Võta see peast ära ja vaata mulle otsa”, ütlesin ma. Ta raputas pead, mütsil olevast projektsioonist liikumatut holojärelpilti jättes, silmad noka all peidus.

Ma tõmbasin tal mütsi peast. Ta karjatas. Ta mustad juuksed lendasid igas suunas. Teismeliseaastad, millal need küll läbi saavad?

Sel ajal, kui ta rabeles, seda ebaausaks nimetades, nägin ma tal midagi vihaste tõmbluste taktis kaelas kõikumas.

“Mis see on?” osutasin ma. See oli nahakarva ja pehme. Väike jupats. See nägi välja nagu looteasendisse tõmbunud surnud paljastuhnur.

Meilingi silmad läksid põlema, õnne peegeldades. Jonnihoog lõppes.

Ta kaelas rippus keti otsas kahvatu imeliku kujuga ehe.

Ta võttis selle kätte, pigistades seda kergelt. Ripats tõmbas ta sõrmede surve all kokku.

“Tead ju küll kuidas sa oled öelnud, et ma ei peaks nii materialistlik olema”, ütles Meiling muiates, “nii et ma ütlesin seda Kyle’le. Ta tahtis minuga käima hakata ja ütles, et ta võib mulle ükskõik mida osta. Ma ütlesin: “Mul ei ole vaja, et sa mulle midagi ostad, aga kui sa minust niisisse võetud oled, miks sa mulle näiteks oma paremat kõrva ei anna?”

Ta naeris. See oli õel naer, mu enda nartsissistlik mina mu esmasündinus kajamas.

“Ta ütles: “Kõrva? Sa tahad, et ma sinu heaks kuulaksin? Ma võiks panna kiibi ja sinu jaoks Hispaania keele tunnis tõlkida.” Ja mina ütlesin: “Ei, mul ei ole vaja, et sa mu kodutöid teeksid, aitäh. Ma tahan sõna otseses mõttes su kõrva.” Ja ta naeratas, seda naljaks pidades.”

“Tema kõrva,” ütlesin, hääl uskumatusest värisedes

“Jah, emps, pea sammu,” ütles ta silmi pööritades. Ta sõrmed pugesid ta käes oleva kahvatu taignakeerise pragude ja keerdude sisse.

“Noh, ta tegi seda. Andis mulle oma kõrva. Ma pean seda nii romantiliseks, nagu Van Gogh kunstiõpetusest.”

“See seal on tema kõrv?” Ma tundsin ennast ebakindlalt, toit mu maos hakkas mässama. Ma nägin seda nüüd, keerdusid ja kõrvanibu. Tundus, nagu õhk oleks kogu heli alla neelanud. Ainult DishU üminal tegutsemas.

“Ei, emps, ära ole loll.”

“Ära ütle oma emale nii.” Ma sirutasin käe ripatsi suunas, aga tõmbasin selle ka kohe tagasi, kaheldes, kas ma ikka tahan seda pehmet kõhre katsuda.

“Ta kasvatas selle. Tegelikult sellel oli üks teine rakendus, teadusnäituse jaoks, aga ta kasvatas ühe minu jaoks lisaks. Oma käsivarre peal, ta kandis pikki käiseid isegi juuni kuumas, sest ta tahtis mind üllatada. Need kasvasid välja käe peal kohe randmeliigesest kõrgemal.“

Ta näitas omaenda randmetele. Ma vaatsin need üle, otsides kahtlaseid kühme.

“See ei tee seda palju paremaks.”

“Ta ütles, et sel ei ole veel organeid, et tegelikult kuulda, aga ta töötab kuulmekilega ja vaatab, kas ta saab helilise interpretatsiooni oma tuppa projitseerida. Me saaks niimoodi ühenduses olla.”

Ma tean, et teismelistel on oma sebimisrituaalid, aga see siin oli kontrolli alt väljas.

“Anna siia!” Ma tõmbasin ketist.

“Ei!” karjatas ta ja haaras ketist kinni “See on tema lubaduse kaelakee!”

Me heitlesime viis minutit.

Ta karjus: “Sa ei saa minust kunagi aru!” ja “Miks ma üldse viitsisin sulle seletada!” ja “Ma oleks pidanud lihtsalt valetama!”.

Ma hüüdsin: “Sa teed seda ainult selleks, et mu tähelepanu saada!” ja “Hea küll, nüüd sul see on olemas ja seega saa sellest omal kaelas olevast jäledast inimliha tükist lahti!”. Värske sidruni lõhn jätkas ruumi täitmist, koos meie hääletugevusega kasvades.

“Emps, sa ei saa iialgi aru. Sa ei elanud kunagi DNA vahetuste ja kiirnaha-tätokadega, sa ei saa kunagi aru, kui palju see tähendab!” Ta keeras ennast hooga ringi, et välja tormata.

Kiiruga kerkis ta pluus selja pealt üles ja hetkeks nägin kerakujulist kühmu.

“Mis see on?”, küsisin ma, nüüd vaikse ja ebatavaliselt rahuliku häälega.

Meiling teadis seda tooni. See oli murdepunkt. Kui ta mind üle selle lükkaks, oleks ta nädalaid koduarestis. Ei mingeid holokõnesid, ei mingeid hilisõhtuseid käimisi magustoiduputkas, ei mingit e-korvi taskuraha.

“See on, ah, lihtsalt iluasi. Ajutine.” Ta tõmbas oma pluusi alla tagasi.

Ma kõndisin tema juurde ja vaatasin seda. Ta huuled värisesid.

See oli silm. Üksik silm, mis ulatus välja ta alaseljast puusadest kõrgemal, istudes seal nagu tätoveering.

“Ei, ei, ei …”

“No tead ju küll, ma ei saa teda ilma jätta. Armastus käib mõlemat pidi. Ja ta on alati öelnud, et mul on ilusad silmad,” ütles ta niheledes.

Ma vaatsin pupilli ja see järgis mu nägu. See pilgutas. Selle veenide sooned nägid välja nagu DishU mehaanilised jäsemed, ämblikuvõrgu laadsed niidid, mis ulatusid üle ta selja. Ma haarasin holofoni ja laususin “dermatoloog”, mõistatades, palju see eemaldamine meile maksma minna võiks.