NB! See on muudetud 'Sisu lisamine 2019'. 'Sisu lisamine 2012' on ajalooline materjal, milles on kasulikke momente (kõike korraga ei jõua).
Kogu kirjanduslik sisu on 'Article' tüüpi. Seoses D9-le minekuga on kõige suurem muutus piltide haldamisega seoses (vt '2023: piltide konfimine') Enamik alljärgnevast on vanema õpetuse ajakohastatud koopia 2023. a mai seisuga (võib sisaldada vigu...)
Kasutajatel, kes on õigus ajakirja kirjandusossa midagi lisada, tekib lisamenüü (see on pisem menüü allservas) lõppu nupp – ‘Lisa...’, kuid kuna kõigil peaks olema õigus näha admin-menüüd, siis lihtsam on võtta Content -> Add content ja juba õige tüüp. See on alati 'Article' (välja arvatud esileht, mida teeb reeglina Kristjan, ja Kinoloogi osa, mille kohta on eraldi sarnane juhend.
Edasised tegevused on sarnased kõigi sisutüüpide puhul (mis need on, võib uurida Õpetuse vastavast artiklist), lihtsalt osadel osad võimalused puuduvad, teistel on mõni lisaks. Siin on kirjeldatud Article ülespanekut, mis on üks keerukamaid. Natuke spetsiifilisemaid nüansse on 'Sisu lisamine 2012', kuid kordame, osa sellest pole enam relevantne.
Nüüd peaks kasutaja olema ees leht pealkirjaga 'Create Article'
Põhimõtteliselt täpselt samamoodi käib artiklite (juttude, lugude) editeerimine; kasutajal, kellel on selleks õigus, on sisu allservas nupud 'View', 'Edit' etc, ja kui vajutada 'Edit', saab olemasoleva infoga täidetud lehele 'Edit Article [artikli pealkiri]'
1. Title, kohustuslik väli. Soovitan mitte väga pikka – tekstis võib pikemalt seletada, see aga võiks kattuda menüünimetusega (vt allpool).
2. Staatus, nendel sisustüüpidel, kus see üldse esineb, on see kohustuslik väli. Selle alusel määratakse, kes tulemust näevad. See võib olla kas 'valmis', 'mustand' või 'arhiiv'. Kui see on 'valmis', näevad seda kõik kasutajad, kui 'mustand', siis ainult toimetajad -- see on mõeldud uue numbri ettevalmistamiseks. ('Arhiiv' ei ole hetkel reaalselt kasutuses, kuid pole näinud ka põhjust seda võimalust kustutada; see sai kunagi tehtud igasuguse vananenud info peitmiseks.)
(Allpool on juttu valikust 'published' -- teoreetiliselt oleks ka sellega hakkama saanud, aga kunagi tahtsime suuremat paindlikkust... 'unpublished' asju näeb ainult sisestaja.)
3. Body, põhiline tekstiala. Tekstiformaat las olla 'filtered HTML'. (Tekstiformaatide jutt vanas osas on suht adekvaatne: Tekstiformaadid Kui pole spetsiaalselt tarvis, ära muuda!)
Teksti piltide lisamist vt pisut allpool!
4. Autor, kohustuslik väli. Autoreid pannakse üles 'taxonomy termi' kaudu (vt vanemas osas) ja seal on oluline tekst: "Kontrolli, kas autor ikka on enne sisestatud! Ilma vähemalt 1 autorita ei saa (required field). Kui väga häda, saad ajutiselt salvestada autorile 'teadmata' -- peamiselt selleks see seal ongi..."
5. Tõlkija. Autorid ja tõlkijad on samas andmebaasis, kehtib kõik autori puhul öeldu, va see väli pole kohustuslik ja võib sisestada hiljem.
6. Image. Mitte kasutada! See on ajaloolistel põhjustel -- enne ei saa seda välja kustutada, kui see on tühjendatud, st kõik pildid uuele kujule viidud (süsteem ütleb, kui 'there is data in database').
7. Inline image kohta kehtib sama, mis 'Image' kohta -- ärge kasutage, see on ajaloolistel põhjustel!
(Selgituseks: 'Image' sai tehtud juhuks, kui on vaja tekstile lisada mingi suur oluline pilt; see tuleks teksti alla. Seda võimalust on kasutatud vist 2-3 korda (st väidetavalt on kusagil kasutuses, pole olnud aega otsida). 'Inline image' erineb eelmisest selle poolest, et kui Image puhul on pilt näha, siis seda otseselt näha ei olnud, see tuli teksti panna sinna kõrvale tekkiva 'Insert' nupu kaudu (mis pani pildi kursori asukohta). Sellist funktsionaalsust enam ei ole; kas just on Drupali tegijate poolt ilus niimoodi survestada, aga 'Media' kasutamine on tõesti mõistlikum kui vanamoodi piltide haldus. Paar sõna on selle kohta ka '2023: piltide konfimine'.)
8. Inline_media. Sellele nupule vajutamine avab akna, kust saab valida juba arvutis olevaid faile ja laadida üles uusi. NB! Tore oleks peamine teksti sisse minev pilt üles laadida siitkaudu, sest seda välja arvestatakse igasuguste loetelude genereerimisel, st teksti juurde kuuluv pildike võetakse siit. Kui järele mõelda, on see ainus põhjus, miks seda välja üldse kasutada.
Kui pilt on siit üles laetud, siis järgmiseks saab selle panna teksti, viies kursori 'Body' alal tekstis õigesse kohta ja vajutades nuppu ->
Kordame, et pilti saaks otse teksti panna tolle nupu alt (sest avaneb sama dialoogiaken) ja kui teksti on vaja viia rohkem pilte, käibki see sealtkaudu. Pildi enda juures on mõned nupud, mis sellega teha saab (nihutada, lubatud astme haaval suurust muuta).
9.Attach on failide lisamiseks artiklile. Lisada võid mida tahes ja palju tahes. (Tegelikult on lubatud järgmised failitüübid: txt, pdf, rtf, lit, epub, opf, odt, ods, doc, xml, htm, html, mp4, m4v, mov, flv, f4v, ogg, ogv, wmv, vp6, vp5, mpg, avi, mpeg, mp3, webm, wma. Ka neid saab admin vajadusel lisada.)
10. Linke. Linkide lisamiseks. Üsna intuitiivne.
11. Väljaanne, kohustuslik väli. Selle alusel määratakse, millisesse ajakirjanumbrisse tekst kuuluma hakkab.
12. Alajaotus, kohustuslik väli. Ilmselt suhtelsielt intuitiivne; kui aru ei saa, küsi targematelt ;-)
13. Järjekord on lugude järjekorra määramiseks väljaandes. (sellist kriteeriumi ei ole, nii et kusagil tuleb see määrata; teoreetiliselt saaks menüü järgi, aga hetkel seda seost pole...)
14. Žanr, kohustuslik väli. Kui ikka miski ei lähe, siis pane 'üld'. NB! Žanrid on ühised filmide omadega.
Edasi on standardne plokk (selles mõttes, et see on alati kõigil sisutüüpidel ühesugune):
Menu settings. Article kuulub mingisse numbrisse ja seega tuleb siit teha viide vastavale numbrile 'Arhiiv'-i nimelises menüüs. Vaikimisi pakutakse Title; muuda seda, kui vaja. Parent item lubab (lubatud piirides, jälle, eks ole) valida, millise menüü alla selle node’i menüülink tekib. Weight on järjekorra määramiseks (muidu on tähestiku järjekorras), miinusega on kõrgemal.
Book outline ei ole Article puhul kasutusel.
Revision information teeb node’ist uue koopia, jättes vana muutmata. Üldiselt -- kui väga vaja pole, ärge kasutage.
URL path settings lubab node’ile määrata lihtsa URL-i tavalise masinapärase asemel (näiteks antud node’il on see .../node/xx). Just siia on kirjutatud näiteks ‘avaleht’, ‘visioon’, ja ‘qpetus’. Viisakam URL genereeritakse uues versioonis automaatselt. (Vanasti oli seal kiri: "Üldine palve – kirjutage sinna midagi! Ma ei ole automaatikat peale pannud, see on inimesel 1 liigutus, aga pärast on parem lugeda ja otsingumootorist kah vaadata. Mitte väga pikalt, väikesed tähed, täpitähti mitte kasutada ja tühikute asemel allkriipsud." No mitte keegi kurat ei teinud seda...)
Comment settings, Hm, seda hetkel näha ei ole, kuigi tegelikult peaks... (Kommenteerimine ei ole praegu lubatud, aga ikkagi...)
Authoring information kes ja millal lehe tegi.
Publishing options, on veel 1 koht, kust määrata, kas leht on avalikkusele nähtav või mitte. St on võimalik node valmis teha ja hoida lõpliku ülevatuseni hoida nähtamatuna (unpublished). Ei tasu segadust tekitada, kasutage Staatust. Promoted to front page ei kasutata (tähendab, kas see ilmub ‘Hiljuti lisatud’ lehel ja Sticky at top of list lubab seda tolle nimekirja algusesse naelutada.)
Ja ongi kõik - Save. Kui tahad enne avaldamist üle vaadata, siis Preview.
- Printer-friendly version
- Log in to post comments